Inzercia
Pohľad na vlastné telo, na to, ako sa stravujeme, ale aj konkrétnu predstavu o tom, ako vyzeráme, získavame nielen z pohľadu do zrkadla. Vo veľkej miere to ovplyvňujú ľudia, ktorí nás obklopujú.

Spokojnosť s vlastným telom

Kanadskí psychológovia skúmali 92 študentiek od 17 do 25 rokov, aby zistili, ako sociálne prostredie a vzťahy vplývajú na vnímanie vlastného tela. Spokojnosť s vlastným telom – s váhou, proporciami a celkové prijatie vlastného tela súvisí s tým, či sa stretávame s ľuďmi, ktorí sú zameraní na svoje telo, alebo nie.

Ako potvrdil kanadský výskum, nespokojnosť s vlastným telom rastie práve v prostredí ľudí, ktorí sú príliš orientovaní na to, ako vyzerajú. Nespokojnosť zároveň podporujú mediálne obrazy, reklama a sociálne normy modernej spoločnosti.

Tieto vplyvy sa okrem celkovej kvality života môžu prejaviť aj v podobe stravovacích porúch. Psychológovia hovoria, že ak sa ženy pokúsia menej sústrediť na hmotnosť a tvar svojho tela, môže to mať pozitívny vplyv na zmenu v sociálnych normách vnímania ženského tela v spoločnosti.

Sociálne siete a anorexia

Podobné výskumy mladých ľudí využívajúcich sociálne médiá ukázali spojitosť s poruchami príjmu potravy v súvislosti s nespokojnosťou s telesným vzhľadom. Pritom rod, konkrétny vek, rasa či príjem nehrali rolu.

Sociálne médiá a sociálne siete kombinujú vizuálne aspekty a stimuly tradičných médií (vplyv fotografií módnych magazínov na vnímanie vlastného tela je známy už roky) s interakciou a online propagáciou rozmanitých stereotypov týkajúcich sa módy a vizáže.

Americkí vedci testovali viac ako 1 500 mladých ľudí od 19 do 32 rokov. Zisťovali ich správanie sa v online prostredí – najmú používanie platforiem ako Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest, LinkedIn a ďalších.

Používatelia, ktorí strávili väčšinu času v priebehu dňa, niesli až dvojnásobne vyššie riziko vzniku porúch súvisiacich s príjmom potravy a vnímaním vlastného tela.

Na druhej strane, ľudia s poruchami príjmu potravy, ako sú napríklad anorexia alebo bulímia, môžu práve v prostredí sociálnych médií vyhľadávať podporné skupiny podobne postihnutých ľudí.

Instagram, napríklad, zakázal niektoré hashtagy týkajúce sa obrázkov a fotiek s extrémne štíhlymi postavami (napríklad #thinspiration). Videá zobrazujúce poruchy príjmu potravy, ktoré by sa ale dali zaradiť medzi tie, ktoré ich „propagujú“, majú dlhodobo viac videní ako získavajú tie, ktoré majú preventívny a edukačný charakter.

Vydané 8.8.2020 o 07:30
Zdroj: Greater social media use tied to higher risk of eating, body image concerns. Science Daily: Your source for the latest research news [online]. 2016 [cit. 2019-02-18]. Dostupné z: https://www.sciencedaily.com/releases/2016/05/160511102531.htm Your body image is impacted by those around you. Science Daily: Your source for the latest research news[online]. 2019 [cit. 2019-02-18]. Dostupné z: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190130075807.htm
Diskusia je len pre prihlásených
0 komentárov
    Prihlásenie
    Na túto akciu sa musíte prihlásiť!
    Registrácia
    Zabudli ste heslo ?
    Do nasledujúceho formulára vyplňte e-mailovú adresu, ktorú ste použili pri registrácii. Inštrukcie o tom, ako obnoviť heslo, vám zašleme e-mailom.

    Zaregistrujte sa

    Objavte všetky dôležité informácie, novinky a dobré rady
    z oblasti rodičovstva v tej správnej sieti.
    Kliknite na kategóriu, ktorá vás najlepšie vystihuje:

    Môžete sa zaregistrovať aj bez zaradenia do kategórie tu.

    Plánujeme
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Pokúšame
    sa
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    tehotní
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    rodičia
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Registrácia pre firmy Nestagnujte na zadných stránkach vyhľadávačov, nenechávajte konkurencii svoje obchodné príležitosti. Na portáli DETI.SK Vás Vaša cieľová skupina skutočne nájde. Užívatelia portálu DETI.SK sú reálni klienti, ktorí hľadajú a kupujú všetko potrebné pre deti, rodinu a domácnosť.

    Vyplnením tohto formulára si vytvoríte prístupové konto. Po prihlásení môžete vložiť údaje o Vašej firme, ktoré na našom portáli zverejníme.
    Vaše meno a priezvisko nebude bez Vášho súhlasu zverejnené.
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať malé písmeno, veľké písmeno, aj číslicu.
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Odhlásenie

    Skutočne odhlásiť?

    Áno Nie