Spokojnosť s vlastným telom
Kanadskí psychológovia skúmali 92 študentiek od 17 do 25 rokov, aby zistili, ako sociálne prostredie a vzťahy vplývajú na vnímanie vlastného tela. Spokojnosť s vlastným telom – s váhou, proporciami a celkové prijatie vlastného tela súvisí s tým, či sa stretávame s ľuďmi, ktorí sú zameraní na svoje telo, alebo nie.
Ako potvrdil kanadský výskum, nespokojnosť s vlastným telom rastie práve v prostredí ľudí, ktorí sú príliš orientovaní na to, ako vyzerajú. Nespokojnosť zároveň podporujú mediálne obrazy, reklama a sociálne normy modernej spoločnosti.
Tieto vplyvy sa okrem celkovej kvality života môžu prejaviť aj v podobe stravovacích porúch. Psychológovia hovoria, že ak sa ženy pokúsia menej sústrediť na hmotnosť a tvar svojho tela, môže to mať pozitívny vplyv na zmenu v sociálnych normách vnímania ženského tela v spoločnosti.
Sociálne siete a anorexia
Podobné výskumy mladých ľudí využívajúcich sociálne médiá ukázali spojitosť s poruchami príjmu potravy v súvislosti s nespokojnosťou s telesným vzhľadom. Pritom rod, konkrétny vek, rasa či príjem nehrali rolu.
Sociálne médiá a sociálne siete kombinujú vizuálne aspekty a stimuly tradičných médií (vplyv fotografií módnych magazínov na vnímanie vlastného tela je známy už roky) s interakciou a online propagáciou rozmanitých stereotypov týkajúcich sa módy a vizáže.
Americkí vedci testovali viac ako 1 500 mladých ľudí od 19 do 32 rokov. Zisťovali ich správanie sa v online prostredí – najmú používanie platforiem ako Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest, LinkedIn a ďalších.
Používatelia, ktorí strávili väčšinu času v priebehu dňa, niesli až dvojnásobne vyššie riziko vzniku porúch súvisiacich s príjmom potravy a vnímaním vlastného tela.
Na druhej strane, ľudia s poruchami príjmu potravy, ako sú napríklad anorexia alebo bulímia, môžu práve v prostredí sociálnych médií vyhľadávať podporné skupiny podobne postihnutých ľudí.
Instagram, napríklad, zakázal niektoré hashtagy týkajúce sa obrázkov a fotiek s extrémne štíhlymi postavami (napríklad #thinspiration). Videá zobrazujúce poruchy príjmu potravy, ktoré by sa ale dali zaradiť medzi tie, ktoré ich „propagujú“, majú dlhodobo viac videní ako získavajú tie, ktoré majú preventívny a edukačný charakter.