Ak športujete pravidelne, iste viete, že vaša výkonnosť v priebehu menštruačného cyklu kolíše. Všimli ste si však, že asi najhoršie sa cítite pár dní pred menštruáciou? Samozrejme, tieto pocity sú veľmi individuálne, rovnako, ako je odlišný cyklus každej ženy a vlastne aj jednotlivé cykly počas roka.

Začiatok menštruačného cyklu pre niektoré ženy znamená „výpadok“ v športovaní z jednoduchého dôvodu – cítia sa tak zle, že nedokážu normálne fungovať, nieto ešte podávať fyzické výkony. Na druhej strane, ženy, ktoré nemajú takéto náročné menštruácie, by mali rovnako počas svojich dní zmierniť tempo.

Počas menštruácie sa ženský organizmus čistí a mnohé druhy cvičenia tomu prakticky bránia. Napríklad tie, v ktorých sa dostávame do obrátených pozícií (hlavou na zem), či intenzívne používame svaly panvového dna. Preháňať by sme to však nemali ani s behom či cyklistikou.

Čo sa teda deje v ženskom tele počas cyklu a aký to má účinok na jej výkonnosť?

  • Prvý deň cyklu, resp. prvých niekoľko dní, zvyčajne pociťujeme menštruačné príznaky – bolesť krížov, podbruška a niekedy aj hlavy, či celkovú únavu a slabosť. Sú rôzne intenzívne, každý cyklus môže byť úplne iný. Od 1. do približne 14. dňa cyklu hovoríme o folikulárnej fáze, ktorá, s výnimkou dní menštruácie, býva pre šport najpohodovejšia. Cítime sa silné a výkonné.
  • Okolo 13. dňa dochádza k ovulácii (závisí to však od celkovej dĺžky cyklu, niektoré ženy ovulujú oveľa neskôr). Počas ovulácie máme najlepšiu náladu, najviac energie a najrýchlejšie sa zotavujeme z prípadných zranení či únavy.
  • Dni po ovulácii do začatia nového cyklu (veľmi orientačne 15. – 28. deň) sú luteálnou fázou, kedy sa zvyšuje telesná teplota, môžeme horšie spávať, zníži sa nám vytrvalosť, častejšie pri fyzickom výkone pociťujeme slabosť, najmä s blížiacim sa novým cyklom. Prejavia sa príznaky PMS (predmenštruačného syndrómu) – napríklad bolesť v prsiach, ktoré môžu byť zväčšené, zadržiavanie tekutín, neodolateľné chute a náladovosť.

V druhej polovici menštruačného cyklu využíva ženský organizmus ako hlavný príjem energie tuky, najmä pri nízkej a strednej intenzite tréningu. Zároveň sú viac ohrozené svaly, ktoré potrebujú dostatočne dlhý čas na regeneráciu a výživu.

Nezabúdajte preto na príjem kvalitných bielkovín, príznaky PMS zmierni dostatočný príjem vitamínu D, vápnika a horčíka. Vhodné je doplniť aj kolagén a omega mastné kyseliny (najmä z rybích olejov).

Dbajte na dodržiavanie spánkového cyklu viac ako inokedy, keďže spánok môže byť menej kvalitný a prerušovaný. Príznaky blížiacej sa menštruácie zmierni aj čaj zo zázvoru.

Vydané 24.2.2019 o 16:15
Diskusia je len pre prihlásených
0 komentárov
    Prihlásenie
    Na túto akciu sa musíte prihlásiť!
    Registrácia
    Zabudli ste heslo ?
    Do nasledujúceho formulára vyplňte e-mailovú adresu, ktorú ste použili pri registrácii. Inštrukcie o tom, ako obnoviť heslo, vám zašleme e-mailom.

    Zaregistrujte sa

    Objavte všetky dôležité informácie, novinky a dobré rady
    z oblasti rodičovstva v tej správnej sieti.
    Kliknite na kategóriu, ktorá vás najlepšie vystihuje:

    Môžete sa zaregistrovať aj bez zaradenia do kategórie tu.

    Plánujeme
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Pokúšame
    sa
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    tehotní
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    rodičia
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Registrácia pre firmy Nestagnujte na zadných stránkach vyhľadávačov, nenechávajte konkurencii svoje obchodné príležitosti. Na portáli DETI.SK Vás Vaša cieľová skupina skutočne nájde. Užívatelia portálu DETI.SK sú reálni klienti, ktorí hľadajú a kupujú všetko potrebné pre deti, rodinu a domácnosť.

    Vyplnením tohto formulára si vytvoríte prístupové konto. Po prihlásení môžete vložiť údaje o Vašej firme, ktoré na našom portáli zverejníme.
    Vaše meno a priezvisko nebude bez Vášho súhlasu zverejnené.
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať malé písmeno, veľké písmeno, aj číslicu.
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Odhlásenie

    Skutočne odhlásiť?

    Áno Nie