Stúpajúci počet detí s nadváhou a obezitou nás čoraz častejšie núti rozmýšľať nad výberom správnych potravín a celkovým životným štýlom. K tomu nám môže pomôcť i tzv. potravinová pyramída, o ktorej sa deti učia aj v škole. Teória však mnohokrát nezodpovedá praxi.

Na výber správnych potravín je pyramída skvelou pomôckou. Zostavili ju odborníci na výživu a zdravie viac ako pred 50 rokmi. Ak si už neviete rady alebo si nie ste istí vhodnosťou vášho výberu, kombinácie alebo nápadu, čo ponúknuť deťom k vyváženej potravinovej skladbe dňa, pyramída vás môže inšpirovať a dať vám podnet k zamysleniu.

Čo je to potravinová pyramída

Zvyčajne sa skladá zo šiestich skupín v štyroch poschodiach a ukazuje nám názornú skladbu, pomer a jednotlivé množstvo potravín, ktoré by mali tvoriť náš denný jedálny lístok. Jedna porcia by mala zhruba zodpovedať veľkosti jednej našej dlane (pri deťoch o niečo menej).

Suroviny zo spodnej časti pyramídy by sme mali konzumovať najviac a postupne k vrcholu pyramídy sú potraviny, ktoré máme jesť menej.

Skvelá pomôcka pri výbere stravy na každý deň

Prvé poschodie: chlieb a pečivo, obilniny, ryža, cestoviny

Obilniny by mali byť v našej potrave zastúpené najviac. Odporúča sa skonzumovať viac ako tri porcie denne pre dospelého človeka, teda pre dieťa je to menej (jedna porcia je napríklad rožtek alebo krajec chleba). Sú zdrojom vitamínov skupiny B, bielkovín (napríklad lepok), vlákniny, vápnika, zložených sacharidov (škrobu) a minerálnych látok. Patria sem všetky výrobky z obilia, ako sú vločky, chlieb, pečivo, kukuričné výrobky, cestoviny, ryža a ďalšie. 

Druhé poschodie: ovocie a zelenina

Do tohto poschodia patria dve skupiny potravín, ktoré naše deti jedia stále málo. Ovocie a zelenina. Dve až päť porcií denne – toľko by sme mali jesť zeleninu a ovocie, ktoré by malo byť najlepšie v čerstvom a surovom stave, ale i v mrazenej, sušenej, konzervovanej alebo varenej podobe, prípadne ako džús. Džemy a marmelády už ale do tejto skupiny nepatria.

Ovocie a zelenina sú skvelým zdrojom vlákniny, vitamínov, vody, sacharidov, minerálnych látok, nájdeme v nich i aromatické látky, antioxidanty.

Tretie poschodie: mlieko a mliečne výrobky/mäso, mäsové výrobky, strukoviny, orechy, vajcia, ryby

Zloženie tretieho poschodia je opäť z dvoch skupín potravín.

Mlieko a mliečne výrobky – sú zdrojom bielkovín a majú vyššiu výživovú hodnotu. Denne sa odporúča zjesť 1 – 3 porcie mliečnych výrobkov, alebo mlieka. Obsahujú cholesterol (z nasýtených tukov). Čerpáme z nich vápnik, horčík, riboflavín, vitamíny A, B, D a laktózu ako sacharid, ktorý niektorí ľudia neznášajú. Mlieko tak môžete nahradiť kyslomliečnymi výrobkami alebo inými alternatívami. 

Mäso, mäsové výrobky, orechy, vajcia, ryby – mäso je pre rast detí dôležité, najmä kvôli bielkovinám. Okrem nich obsahuje tuky, minerálne látky (železo, zinok), vitamíny hlavne skupiny B. Odporúča sa jesť viac chudé mäso a v rozumnej miere, na deň 1 – 2 porcie. Údené výrobky by deti nemali konzumovať vôbec.

Výborné sú ryby, ktoré obsahujú omega-3 mastné kyseliny (nenasýtené tuky), vitamín D, jód alebo fosfor.

Strukoviny sú zdrojom horčíka alebo železa.

Vajíčko obsahuje zasa bielkoviny, tuky, vitamíny, minerály, z nich najmä železo.

Štvrté poschodie: cukry, tuky, sladkosti

Vrchol pyramídy tvoria potraviny, ktoré by sme mali jesť len ojedinele. 

Cukry i tuky sú potrebné pre fungovanie nášho tela, ale ich konzumáciu by sme mali obmedziť na minimálne množstvo, prípadne ich nahradiť tými zdravšími. Pri sladkostiach siahnite po čokoláde s vyšším obsahom kakaa, namiesto bieleho cukru si dajte med, javorový sirup alebo melasu.

Tuky sa snažte striedať živočíšne s rastlinnými a dbajte na striedmosť.

Skvelá pomôcka pri výbere stravy na každý deň

Okrem stravovania podľa pyramídy zdravého výberu potravín dodržiavajte aj tieto zásady:

– nezabúdajte na pitný režim,

– obmedzte príjem soli a sodíka,

– dodržujte rovnováhu medzi prijatou energiou a jej výdajom, športom, pohybom alebo inou aktivitou,

– snažte sa udržiavať ideálnu hmotnosť,

– osviežte si jedlo aj ďalšími darmi prírody, ako sú bylinky a korenie.

Ďalšie verzie pyramíd

Potravinová pyramída má, samozrejme, aj svojich oponentov a existuje aj v iných verziách, s niektorými doplnenými skupinami. Existuje napríklad vegánska verzia tejto potravinovej pyramídy alebo pyramída Harvardskej školy verejného zdravotníctva tzv. Zdravá výživová pyramída, zahŕňajúca ešte vápnik a multivitamínové doplnky a ďalšie.

Každý človek je iný, a to, čo niekomu prospieva, môže inému uškodiť. Vytvorte si teda svoju vlastnú potravinovú pyramídu tak, aby ste boli zdraví a vitálni.

Vydané 29.5.2020 o 07:00
Zdroj: Let the Pyramid guide your food choices. Https://health.gov/ [online]. [cit. 2017-10-30]. Dostupné z: https://health.gov/dietaryguidelines/dga2000/document/build.htm
Diskusia je len pre prihlásených
0 komentárov
    Prihlásenie
    Na túto akciu sa musíte prihlásiť!
    Registrácia
    Zabudli ste heslo ?
    Do nasledujúceho formulára vyplňte e-mailovú adresu, ktorú ste použili pri registrácii. Inštrukcie o tom, ako obnoviť heslo, vám zašleme e-mailom.

    Zaregistrujte sa

    Objavte všetky dôležité informácie, novinky a dobré rady
    z oblasti rodičovstva v tej správnej sieti.
    Kliknite na kategóriu, ktorá vás najlepšie vystihuje:

    Môžete sa zaregistrovať aj bez zaradenia do kategórie tu.

    Plánujeme
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Pokúšame
    sa
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    tehotní
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    rodičia
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Registrácia pre firmy Nestagnujte na zadných stránkach vyhľadávačov, nenechávajte konkurencii svoje obchodné príležitosti. Na portáli DETI.SK Vás Vaša cieľová skupina skutočne nájde. Užívatelia portálu DETI.SK sú reálni klienti, ktorí hľadajú a kupujú všetko potrebné pre deti, rodinu a domácnosť.

    Vyplnením tohto formulára si vytvoríte prístupové konto. Po prihlásení môžete vložiť údaje o Vašej firme, ktoré na našom portáli zverejníme.
    Vaše meno a priezvisko nebude bez Vášho súhlasu zverejnené.
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať malé písmeno, veľké písmeno, aj číslicu.
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Odhlásenie

    Skutočne odhlásiť?

    Áno Nie