Inzercia
Inzercia
Sloboda vedie ľudí rôznymi cestami. Jednou z nich je i stravovanie. Vegetariánstvo sa preto stalo bežnou súčasťou mnohých životov. Ale ako sa darí „zelené“ menu skĺbiť s nárokmi tehotenstva? Majú pravdu lekári, keď pred touto formou stravovania budúce matky varujú? Alebo je to celé inak a sledujeme búrku v pohári vody?

Dvaja nie sú jeden

Tehotenstvo vždy bolo a bude – minimálne – o dvoch hlavných hrdinoch, takže mamina musí aj za dvoch „poriadne papať“. Otázkou pritom vždy ostáva, čo si na tanier naloží a s čím sa so svojím rastúcim potomkom rozdelí.

Hneď skraja sa patrí povedať, že budúcim matkám sa práve vegetariánska alebo makrobiotická strava lekármi príliš hlasito neodporúča. Iste, vyznie to zrejme dosť jednoznačne a sčasti i tvrdo, ale organizmus tehotnej ženy je naozaj v „inom stave“, so všetkým, čo k tejto prevratnej životnej etape patrí. A práve to by sa malo stať primárnym východiskom pri uvažovaní o skladbe denného menu tehotnej ženy.

Dlhý zoznam a rôzne „ale“...

Všeobecne sa ženám, ktoré majú stravovanie už dlho a systémovo postavené na neživočíšnej strave, odporúča, aby s prvými týždňami gravidity svoje preferencie v skladbe stravy hlbšie konzultovali so skúseným odborníkom na výživu.

V tejto fáze býva totiž mimoriadne dôležité, aby sa profesionál dozvedel, čo tehotná žena konzumuje, aké plusy a mínusy telo z takéhoto menu vlastne získava. Raz darmo, plný tanier „maminy v očakávaní“ musí proste akceptovať isté zásady a špecifické zloženie...

Straty a nálezy

Pre plod rastúci v tele matky je prísun živín vo vyváženej a primeranej forme otázkou jeho budúcnosti a zdravia vôbec. Vývoj kostí, mozgu, jednotlivých orgánov, mentálnych schopností, to všetko je aj „úlohou“ rozumne poskladaného jedálnička. Vegetariánska strava kladie v tomto smere isté obmedzenia a prekážky, a tak je dobré nielen o nich vedieť, ale sa ich pred možnými dopadmi aj včas vyvarovať.

Je zázračné, že to maličké stvorenie si z organizmu svojej mamy do tela ukladá všetko potrebné, čo bude po narodení pre svoj život potrebovať. Skvelým príkladom môže byť vitamín B 12. Práve táto látka predstavuje pre zdravý mozog budúceho človeka základný stavebný prvok. Podobne to funguje aj s vápnikom.

Ženy, ktoré pestujú vegetariánsku formu stravovania, by tak mali s pomocou odborníka hľadať alternatívu k mlieku a mliečnym výrobkom, keďže – podobne ako B 12 – má i mlieko živočíšny pôvod.

Tie maminy, ktorých jedálniček stojí a padá hlavne na ovocí plus mlieku, musia kalkulovať s iným, rovnako exaktným faktom. Vápnik obsiahnutý v ich každodennom prídele mlieka sa vplyvom chemického zloženia ovocia pomerne ťažko vstrebáva do organizmu, takže problém s vápnikom a rastom kostí ich dieťaťa treba znovu riešiť alternatívne.

Otázkou taktiež ostáva, ako rozumne zvládnuť veľký deficit vitamínu D, ktorý je takmer nenahraditeľný pri prevencii krivice u dieťaťa. Ak budúca matka striktne odmieta konzumáciu vajec, masla alebo rýb, mala by sa po porade s lekárom či výživovým profesionálom zamerať na iné zdroje vitamínu D.

Viac-menej podobný scenár možno vysledovať aj pri príjme kyseliny listovej. Suplovať jej prísun tabletkami je východiskom z núdze. Ak sa totiž jej úroveň v tele neudržuje v predpísanej hladine, hrozia plodu vážne defekty spojené s vývinom miechy a mozgu.

Nedostatok tejto kyseliny vyvoláva aj značné riziko potratu, hrozbu predčasného pôrodu alebo nízku popôrodnú hmotnosť dieťaťa.

A ako na to bez mäsa?

Cielené stravovanie bez mäsitej zložky jedálnička je v súčasnosti na stále väčšom vzostupe, nehovoriac o vegetariánskej skladbe výživy. Obecne je známe, že vďaka mäsu získava telo dostatok bielkovín, železa, aminokyselín a podobne.

Bez týchto kľúčových prvkov telo značne trpí, nehovoriac o zmenenom organizme tehotnej ženy. Prirodzene, že prísun vyššie spomínaných zložiek tak musí v období gravidity získavať celkom inú formu.

Spojencov a náhradníkov treba hľadať v plodoch sóje, orechoch či strukovinách. Okrem iného by sa do tela ženy malo dostať aj dostatočné množstvo vitamínu C. Práve tento vitamín umožňuje, aby sa cenné a nevyhnutné železo obsiahnuté v potravinách lepšie vstrebávalo.

V tomto smere platí, že vegetariánska strava sa má v tehotenstve riadiť aj dostatočným prísunom aminokyselín, bez ktorých sa prvé týždne vývoja plodu vlastne ani nezaobídu.

Vydané 6.4.2019 o 19:15
Diskusia je len pre prihlásených
0 komentárov
    Prihlásenie
    Na túto akciu sa musíte prihlásiť!
    Registrácia
    Zabudli ste heslo ?
    Do nasledujúceho formulára vyplňte e-mailovú adresu, ktorú ste použili pri registrácii. Inštrukcie o tom, ako obnoviť heslo, vám zašleme e-mailom.

    Zaregistrujte sa

    Objavte všetky dôležité informácie, novinky a dobré rady
    z oblasti rodičovstva v tej správnej sieti.
    Kliknite na kategóriu, ktorá vás najlepšie vystihuje:

    Môžete sa zaregistrovať aj bez zaradenia do kategórie tu.

    Plánujeme
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Pokúšame
    sa
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    tehotní
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    rodičia
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Registrácia pre firmy Nestagnujte na zadných stránkach vyhľadávačov, nenechávajte konkurencii svoje obchodné príležitosti. Na portáli DETI.SK Vás Vaša cieľová skupina skutočne nájde. Užívatelia portálu DETI.SK sú reálni klienti, ktorí hľadajú a kupujú všetko potrebné pre deti, rodinu a domácnosť.

    Vyplnením tohto formulára si vytvoríte prístupové konto. Po prihlásení môžete vložiť údaje o Vašej firme, ktoré na našom portáli zverejníme.
    Vaše meno a priezvisko nebude bez Vášho súhlasu zverejnené.
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať malé písmeno, veľké písmeno, aj číslicu.
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Odhlásenie

    Skutočne odhlásiť?

    Áno Nie
    Neodchádzajte,
    vyhrajte!
    paska
    Vyhrajte celodenný rodinný vstup do AQUAPARKU Senec