Mnohé z prejavov pasívnej agresivity možno dobre poznáte – odkladanie a odsúvanie povinností, popieranie hnevu, nekomunikovanie a niekoľko ďalších. Ako si teda doma nevychovať pasívneho agresora?
Zmeňte smerovanie komunikácie
Aby ste sa nestali, ani nikto vo vašej domácnosti, obeťou pasívne agresívneho správania, je nevyhnutné rozpoznať jeho príznaky a prebrať zodpovednosť za ďalšie smerovanie komunikácie v rodine.
Nenechajte sa vtiahnuť do rozkrúteného kolotoča a vygradovať situáciu do ďalšieho konfliktu, pri ktorej vám povolia nervy.
Pokúste sa zachovať si odstup od situácie, neprilievajte olej do ohňa. Nepúšťajte sa do nezmyselných slovných prestreliek s vaším pubertiakom.
Vyslovte jasné očakávania
Vopred úplne jasne a zreteľne pomenujte, čo od dieťaťa očakávate. Tak, aby sa nemohlo vyhovárať na nepochopenie a nedorozumenie. Zároveň sa ubezpečte, že im dieťa aj porozumelo a vie, čo sa od neho očakáva.
A to aj v prípade opakujúcich sa povinností či úloh, vždy jasne stanovte všetky ich atribúty – časové ohraničenie, množstvo, kvalitu.
Je nevyhnutné, aby ste sami komunikovali vecne, bez akéhokoľvek podtónu a asertívne. Používanie akéhokoľvek sarkazmu na účet dieťaťa je pasívne agresívnym správaním z vašej strany.
Buďte príkladom v rešpektujúcej komunikácii
Pokiaľ budú v každodennom živote dlhodobo všetci členovia vašej rodiny voči sebe pristupovať s rešpektom, deťom budú oveľa prirodzenejšie a bližšie práve vzorce rešpektujúcej komunikácie.
Samozrejme, komunikovať rešpektujúco s inými vôbec neznamená, že im tolerujeme všetko. Pri deťoch špeciálne platí, že by mali poznať hranice, ktoré nastavujú rodičia. Iba v rámci nich sa budú cítiť bezpečne.
Vyvodzujte prirodzené dôsledky
Pozor, nejde o tresty. Upozornite deti na následky ich správania. Nenechajte sa vtiahnuť do hádky, trvajte na vašom stanovisku a najmä zostaňte pokojní.
Buďte dôslední a nechajte dieťa pocítiť prirodzené následky (napríklad zmeškanie dôležitej udalosti, ak odkladajú obliekanie či upratanie svojich vecí). Nepoužívajte vyhrážanie, ale vecnú a asertívnu komunikáciu.