Dostupnosť kníh
Vytvárať podnetné prostredie, v ktorom nájde dieťa dostatok stimulov v tejto oblasti, je nevyhnutné aj doma. Základným predpokladom je dostupnosť dostatočného množstva kníh a časopisov primeraných veku.
Neznamená to dieťa zahlcovať knihami. Knižky je vhodné obmieňať, stačí, ak má k dispozícii vždy menší počet, z ktorého si ľahšie vyberie, a ten treba občas obmeniť. Knihy by mali byť vhodne umiestnené, tak, aby ich dieťa dočiahlo aj samo.
Ak máte pocit, že javí o knihy málo záujmu, ponúkajte mu ich, motivujte ho k spoločnému čítaniu a prezeraniu.
„Informačné tabule“
Záujem o písmená a informácie môžete vyvolať aj rozmanitými predmetmi. Výborné sú rôzne detské kalendáre, v ktorých dieťa interaktívne pracuje s nápismi, názvami, písmenami, symbolmi a obrázkami.
Vytvorte si aj vlastné tabule či kalendáre s rôznymi prehľadmi o rodinných udalostiach, narodeninách, oslavách a podobne.
Použiť môžete aj rodinné fotografie s menami, tabuľky s odkazmi, na ktoré si budete „písať“ krátke oznamy.
Hádankové čítanie
Motivovať dieťa môžete aj pomocou vytvorenia krátkej vety či odkazu, v ktorej nahradíte zložitejšie slová obrázkami.
Využiť sa dajú aj rôzne hry s písmenkami, magnetické tabuľky, kocky s písmenami, či hry na písmenká, na ktoré pomôcky netreba a hrať ich môžete kdekoľvek. Stačí povedať písmeno a snažiť sa spomenúť si na čo najviac slov, ktoré sa naň začínajú.
Pri komunikačne a rečovo zdatných deťoch sa nebojte pustiť do rôznych jazykových hier a hádaniek.
Tabule na písanie
Tabuľa, či stena oblepená papierom – skvelí pomocníci od prvých pokusov dieťaťa s písaním a kreslením. Deti často a rady „odpisujú“ písmenká a znaky, je veľmi vhodné, ak na to najmä spočiatku využívajú vertikálnu polohu, kedy rameno pracuje v prirodzene uvoľnenej polohe.
Trénujú si tak jemnú motoriku a získajú dobrý základ pre budúce písanie v horizontálnej polohe.
Niekoľko tipov na záver
Nezabúdajte, že mať pripravené motivujúce prostredie pre rozvoj čitateľskej gramotnosti je nevyhnutné, ale nútiť dieťa v predškolskom veku do učenia čítania či písania je nevhodné.
Samozrejme, ak to ide, takpovediac, samo, určite tento vývoj neignorujte a nebrzdite. Je úplne prirodzené, že v istých etapách dieťatko javí záujem o písmená alebo čísla. Buďte mu sprievodcom a povzbuďte ho, nikdy ho však nekarhajte a ani nekomentujte prípadné neúspechy.
A najmä, nezabudnite s ním veľa, veľa, veľa čítať!