Nemá čas opakovať výklad
Syn stredoškolák prišiel zo školy veľmi znechutený. Povedal, že nerozumie istej časti látky z chémie. Vedel, že ani spolužiaci jej veľmi nerozumejú. Na hodine chémie teda slušne požiadal učiteľku, či by tú tému nemohla vysvetliť ešte raz. Jej odpoveď znela: „Ja nemám čas opakovať výklad, doučte sa to sám!“
To je jeden z hlavných problémov nášho školstva. Osnovy sú naplánované tak, že sa pedagóg musí hnať, aby stihol všetko odučiť. Každé ťažšie učivo by sa pritom malo opakovať. Opakovanie je predsa matkou múdrosti. Alebo žeby macochou? Akoby sa zabudlo, že podstatou školstva a učiteľa je deti niečo naučiť, nie odverkľovať výklad, a tým sa to končí...
Stopercentná príprava
Žiaci majú veľa predmetov a sú zaneprázdnení. Každý učiteľ pritom vyžaduje stopercentnú prípravu práve na ten jeho predmet. Nedá sa to vždy zvládnuť, preto sa žiaci zväčša zameriavajú len na dôležité a povinné predmety. Ak však chceme vytvárať nové veci, musíme chcieť vedieť viac ako len odpovede na známe otázky z povinných predmetov. Akákoľvek iná informácia môže byť prospešná pre celkové vzdelanie i podporu kreativity. Nájdete však v dnešnej slovenskej škole takého pedagóga, ktorý sa so žiakmi stále vracia k ťažkej téme a obohacuje ju o nové informácie?
Tvorivosť sa nepestuje
Základom hodnotenia žiaka je jeho odpoveď, ktorá by vyučujúcemu dokázala, že žiak učivo pochopil, zvládol a zapamätal si ho. Prax je však taká, že ak učiteľ nemá dosť času na zopakovanie vysvetlenia, musí sa žiak látku nabifľovať a pri odpovedi iba opakuje naučený text. Lenže prvoradá v škole by mala byť žiacka tvorivosť, kreativita! Ideálny pedagóg by mal hľadať spolu so žiakmi odpovede na otázky, na ktoré môže nájsť mnoho iných riešení. Pritom existuje aj žiacke právo na omyl.
Najsvedomitejší žiaci, ktorí príprave doma venujú celé hodiny, majú najlepšie výsledky v hodnotení. Kreativita si však vyžaduje čas hľadania, porovnávania a informácií k danej téme, až kým nepríde nápad.
A toto, žiaľ, slovenské školstvo nepozná. Dožijeme sa my, stredná generácia, jeho modernizácie?