Menej je viac...
Deti majú často prehnané nároky na „Ježiška“. Sú motivované spolužiakmi v škole, ktorým sa chcú vyrovnať a mať to, čo majú oni. Rodičia by aj napriek tlaku zo strany detí mali poznať mieru v tom, koľko prostriedkov investujú do vianočných darčekov. Psychologička má na to jednoznačný názor: „Nepovažujem za vhodné zahŕňať deti priveľkým množstvom darčekov, pretože sa z nich možno ani nestihnú tešiť. Nebudú totiž vedieť, s čím sa vlastne majú skôr hrať,“ hovorí Mgr. Ľubomíra Urbánová, PhD.
Vďačnosť je prirodzená
Pri primeranom množstve darov si deti dokážu uvedomiť, že môžu byť za darčeky vďačné a budú si vážiť to, že darčeky mohli dostať. Vďačnosť je prirodzená a mala by sa v deťoch budovať od útleho detstva. Aj tu je však dôležitá správna miera. Psychologička upozorňuje: „Nemali by sme deťom ani prehnane zdôrazňovať, aké majú šťastie a nebodaj ich strašiť, že o to šťastie môžu prísť, alebo, ak nebudú poslúchať, darčeky im rodičia zoberú,“ prízvukuje Urbánová.
Zdravá „frustrácia“
Podľa psychologičky je úplne v poriadku, keď si dieťa uvedomí, že niektoré darčeky si rodičia nemôžu dovoliť, alebo ich dieťa dostane, ale až neskôr.
„S menším množstvom darčekov je teda spätá aj určitá miera frustrácie "nie všetko, čo chcem, aj môžem dostať", ktorá je pre deti zdravá. Pripraví ich na to, že ani ako dospelí nemôžu mať alebo robiť všetko. Deti, ktoré si v detstve uvedomia, že je normálne nemať všetko a že sa treba snažiť, aby človek získal to, čo chce, sú aj v dospelosti šťastnejšie. Súvisí to s tým, že sa naučia byť šťastné, aj keď nemajú všetko, na čo si pomyslia. Môžem sa tešiť z mnohých vecí, hoci nemám práve najdrahší tablet,“ hovorí Urbánová.
Vedenie k aktivite
Dôležité je deti viesť k uvedomeniu si, že veci k nim neprídu samy a musia sa o to pričiniť. „Je dobré, keď už z detstva vedia, že treba byť v živote aktívny. Presne tak, ako keď rodičia museli pracovať, aby si mohli dovoliť kúpiť im hračky,“ uzaviera psychologička Urbánová.