Koľko domácich úloh je tak akurát
To závisí od veku dieťaťa. U prváčikov je domáca úloha skôr len akýmsi upozornením alebo začiatkom niečoho, na čo si treba pomaly zvykať. Ich úlohy nebývajú zložité. Sú skôr len potvrdením učiva, precvičením napríklad písania a zopakovaním si látky aj doma.
Neskôr by si však deti mali domáce úlohy robiť postupne samy a my by sme ich mali skontrolovať, prípadne trocha pomôcť a vysvetliť zadanie alebo učivo, ak mu nerozumie.
Ako zistíme, koľko domácich úloh je už pre dieťa priveľa? Rozhodne by nemalo stráviť nad úlohami celý večer, bez toho, aby sa malo šancu zahrať, uvoľniť, „vypnúť“, zašportovať si alebo robiť to, čo ho baví. Určite by dieťa malo mať čas i pre seba.
Kedy by sme mali robiť domáce úlohy
V niektorých školách, alebo lepšie povedané v školských kluboch, si domáce úlohy robia deti poobede, pod dozorom vychovávateliek. Je to však malé percento detí. Frekventovanejším miestom je domáce prostredie.
Na úlohy si treba vyhradiť čas, kedy je dieťa ešte schopné riešiť a spracovať zadania. Po všetkých povinnostiach, krúžkoch a potom, kedy si rodičia po práci deti vyzdvihnú, je už dosť neskoro. Večer po 18.00 h je štatisticky najčastejší čas, kedy deti robia úlohy doma. No ich schopnosť sústredenia je lepšia o niečo skôr. Ak teda môžete, skúste im dať čas na úlohy ešte pred večerou, kedy im mozog pracuje lepšie a vedia sa viac sústrediť.
Ideálne je, ak deti robia úlohy každý deň v rovnakom čase, zvyknú si tak na presne stanovený denný režim a ľahšie budú zvládať rozdelenie času na povinnosti a voľno.
3 body – čo nie je správne pri písaní domácich úloh:
1. Domáce úlohy si niektoré deti robia napríklad v škole (buď sú také rýchle, že to stihnú urobiť ešte počas vyučovania, alebo na úlohu zabudli a robia ju v škole tesne pred vyučovaním), domáca úloha má aj v názve, že sa má robiť doma.
2. Nenúťte dieťa k úlohám silou a vyhrážaním, aby ste nedosiahli opak. Skôr motivujte pozitívne a vysvetlite dôležitosť práce doma aj pre jeho budúcnosť, pre rozvoj jeho zodpovednosti a samostatnosti zvládať akékoľvek úlohy.
3. Rozhodne nerobte domáce úlohy za dieťa, je to predsa skúška jeho vedomostí a schopností. Tak sa pripraví na svoje ďalšie povinnosti, je to jeho príprava na prácu a budúcnosť.