Nástroje kontaktného rodičovstva
Na základe poznatkov a dlhoročnej praxe stanovil niekoľko základných pilierov, ktoré ho pomáhajú vymedziť:
- vytvorenie vzťahovej väzby (bonding + attachment, ako ich definoval John Bowlby),
- dojčenie (kŕmenie) na požiadanie,
- nosenie detí (nielen v šatke a nosiči, ale akýkoľvek blízky fyzický kontakt s deťmi),
- spoločné spanie,
- citlivosť na emócie dieťaťa (v kontraste k metódam vyplakania dieťaťa a pod.),
- rešpektujúci a vyvážený spôsob komunikácie s určením hraníc vo výchove.
Tieto piliere sú nástrojmi, ktoré pomáhajú rodičom zostať citlivými voči prirodzeným potrebám dieťatka.
Samozrejme, pokiaľ svoje dieťatko z nejakého dôvodu nedojčíte, alebo nenosíte v šatke a nosiči, neznamená to, že k nemu nemáte blízky vzťah a silné puto.
Dieťatko môžete pokojne voziť aj v kočíku, pokiaľ má dostatok fyzického kontaktu s vami pri iných príležitostiach.
Prirodzené rodičovské kompetencie
Detský lekár Dr. William Sears zdôrazňuje, že kontaktné rodičovstvo nie je založené na princípe „všetko, alebo nič“, naopak, často sa vám nemusí dariť a budete mať pocit, že zlyhávate, napriek veľkej snahe.
Najmä, pokiaľ si rodičia nie sú istí vlastnými kompetenciami a dostávajú rozporuplné informácie a nevyžiadané rady zo svojho najbližšieho okolia.
Rodičovstvo však nie je nikdy úplne ľahké, a to, že sa stanete vnímavými, sa prenesie aj na prirodzene empatické a vnímavé správanie sa vašich detí.
Menej stresu a emocionálna vyspelosť
Množstvo štúdií naznačuje, že deti pod vedením kontaktných rodičov sú vystavované menšiemu stresu a v ich krvi sa nachádzajú iba nízke hladiny stresových hormónov.
V ďalšom výskume matiek a ich detí sa ukázalo, že tie, ktoré boli vychovávané v štýle vzťahovej výchovy, boli vo veku 7 rokov emocionálne vyspelejšie ako deti vychovávané iným štýlom.
Štúdia amerických školákov vo veku 9 – 11 rokov mala podobné výsledky. Ukázalo sa, že aj v školskom prostredí vykazujú deti vychovávané kontaktne oveľa lepšie výsledky v zvládaní emócií. Dokázali si s problémami konštruktívne poradiť a častejšie mali dobrú náladu. Potvrdila to aj štúdia školákov, ktorí pod vplyvom vnímavých rodičov vykazovali väčšiu mieru empatie a prosociálneho správania sa.
Vplyv na kognitívny vývoj
Relatívne nové výskumy z roku 2014 na vzorke 544 detí potvrdili, že deti citlivejších a vnímavejších matiek, mali vo veku 4 rokov menšie problémy so sústredením sa a pozornosťou, či s impulzívnymi reakciami.
Na rozdiel od výskumov vplyvu dojčenia na inteligenciu detí, ktoré neboli doteraz potvrdené, sa pri skúmaní vplyvov vnímavej rodičovskej výchovy detí potvrdilo, že vo veku 3 rokov dosahujú deti lepšie výsledky v inteligenčných testoch (Stanford-Binet intelligence test).
Rovnakú súvislosť medzi kontaktnou výchovou a kognitívnym vývojom dieťaťa ukázali aj konkrétne experimentálne výskumy.