Inzercia
Inzercia
Podľa väčšiny štatistík, bežný človek prespí až tretinu svojho života. Sú však ľudia, ktorí z týchto noriem úplne vybočujú a noc čo noc namiesto spánku pozerajú do stropu. Insomnia však nepostihuje iba dospelých, ale aj deti, ktoré spánok potrebujú oveľa viac. A na vine sú možno vaše gény.

Máte pocit, že vaše dieťa spí oveľa menej ako jeho rovesníci? Vy ho možno do postele uložíte o siedmej večer, ale to ešte neznamená, že vtedy aj zaspí. Keď ho idete pred spaním skontrolovať, bdelo na vás prehovorí a povie, že ešte nie je unavené. Tak mu ešte prečítate jednu rozprávku, dáte pusu na dobrú noc a odídete v domnienke, že po tomto už zaspí. Lenže, čo ak nie...?

Kde sa berie insomnia?

Viaceré výskumy dokázali, že nespavosť poznajú už aj deti a tínedžeri, pričom číslo sa pohybuje od 4 do 41 %. Nejde pritom iba o neschopnosť zaspať. Insomnia zahŕňa takisto ťažkosti s príliš skorým vstávaním v ranných hodinách, kedy ešte aj sliepky spia. Mnohé deti ale aj dospelí trpiaci insomniou sa po úspešnom upadnutí do spánku budia po krátkom čase a ani po dlhšom spánku sa necítia svieži a oddýchnutí. To však nie je najväčší problém, ktorý nespavosť spôsobuje.

Nedostatok spánku alebo nezdravý spánok detí môže nepriaznivo pôsobiť na mozog a duševný rozvoj. Aj po mnohých výskumoch však nie je jednoznačné, čo insomniu spôsobuje. S najväčšou pravdepodobnosťou sú to špecifické gény, ktoré sa u niekoho prejavia, u iného nie. Prebudiť sa môžu traumou, ale aj akoukoľvek inou životnou udalosťou. Najkritickejší vek je podľa odborníkov 10 rokov, pretože práve po dosiahnutí tohto veku sa môže insomnia preniesť aj do dospievania a neskôr do dospelosti. Vedci však ešte nedokážu povedať, či je to zmenami v ľudskom tele, ku ktorým na prahu puberty dochádza, alebo je to iba naučený zvyk. 

Koľko spánku stačí?

Kým niekto potrebuje prespať 9 hodín, inému bohato stačí polovica z toho. Vo všeobecnosti sa hovorí, že zdravý spánok trvá 8 hodín a počas neho sa organizmus dokonale zregeneruje. Predstavte si však, že na svete je viac ako 7 miliárd ľudí a každý z nich má vlastný organizmus a jedinečnú osobnosť. Osemhodinový spánok je priemer, ktorý je len výsledkom mnohých výskumov. Nezáleží na dĺžke spánku, ale na jeho kvalite. Ak vášmu drobcovi ale aj vám stačí 6 hodín, je to úplne v poriadku. Najdôležitejší je pocit po zobudení, a práve ten svedčí o kvalite spánku.

Nenúťte deti spať

Nespavosť je u mnohých detí spôsobená rodičmi. Je to možno trochu kruté tvrdenie, no práve rodičia deťom vytvárajú denný harmonogram a do postele ich ženú každý deň v rovnaký čas. V tomto bode by podľa odborníkov ešte nebolo nič zlé, problém je v tom, kto určujte hodinu spánku. Pri malých bábätkách je ešte denný režim veľmi dôležitý, pretože prespia väčšiu časť svojich prvých dní. Ak však máte doma škôlkara alebo školáka, uložte ho do postele až vtedy, ak je skutočne unavený. Takto skôr zaspí a nebude sa nervózne prehadzovať v posteli. 

Tento prípad veľmi dobre pozná aj Katka, ktorá svojho malého Patrika ukladá do postele pred polnocou: „Viem, že pre mnohé matky je to hrôzostrašná predstava, ale ani ja nie som veľký spáč, takže to zrejme podedil po mne. Nechcem ho nútiť do postele o siedmej, hneď po večerníčku, keď viem, že by sa iba trápil.” Spoločne strávené večery si užívajú, hrajú sa, pečú dobroty a čakajú na ocka, ktorý sa z práce vracia neskoro. Katka ešte dodáva: „Po materskej sa to možno zmení, ale ja mám slobodné povolanie a verte, či nie, to, že idem spať neskoro, ešte neznamená, že dlho spím. Každé ráno okolo šiestej sme s Paťkom doružova vyspinkaní a tešíme sa na ďalšie dobrodružstvá.”

Špeciálna hygiena

Tak ako všetko, aj spánok musí mať svoju hygienu. Existuje niekoľko bodov, ktoré lekári odporúčajú pacientom s insomniou bez toho, aby im predpisovali lieky:

  • Každý deň si do postele ľahnite v rovnaký čas. To platí nielen pre deti, ale aj pre dospelých.
  • Vytvorte v spálni či detskej izbe dobré podmienky – izba by mala byť tmavá, chladnejšia a tichá.
  • Jednu až dve hodiny pred spánkom prestaňte používať akúkoľvek elektroniku, to znamená počítač, mobil, tablet ale aj televízor. Radšej čítajte, hrajte sa s deťmi, alebo sa vyberte na prechádzku.
  • Ak máte problém zaspať, nesledujte každú chvíľu hodiny. Zbytočne vás to znervózni.

Spánok potrebujeme všetci, o tom niet pochýb. Najmä deti počas spánku rastú, vyvíjajú sa a mozog si môže dôkladne uložiť všetky nové informácie, ktoré počas dňa získal. Čím skôr sa o insomnii svojich detí dozviete, tým skôr budú môcť aj ony spať sladkým spánkom.

Vydané 23.5.2018 o 19:45
Diskusia je len pre prihlásených
0 komentárov
    Prihlásenie
    Na túto akciu sa musíte prihlásiť!
    Registrácia
    Zabudli ste heslo ?
    Do nasledujúceho formulára vyplňte e-mailovú adresu, ktorú ste použili pri registrácii. Inštrukcie o tom, ako obnoviť heslo, vám zašleme e-mailom.

    Zaregistrujte sa

    Objavte všetky dôležité informácie, novinky a dobré rady
    z oblasti rodičovstva v tej správnej sieti.
    Kliknite na kategóriu, ktorá vás najlepšie vystihuje:

    Môžete sa zaregistrovať aj bez zaradenia do kategórie tu.

    Plánujeme
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Pokúšame
    sa
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    tehotní
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    rodičia
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Registrácia pre firmy Nestagnujte na zadných stránkach vyhľadávačov, nenechávajte konkurencii svoje obchodné príležitosti. Na portáli DETI.SK Vás Vaša cieľová skupina skutočne nájde. Užívatelia portálu DETI.SK sú reálni klienti, ktorí hľadajú a kupujú všetko potrebné pre deti, rodinu a domácnosť.

    Vyplnením tohto formulára si vytvoríte prístupové konto. Po prihlásení môžete vložiť údaje o Vašej firme, ktoré na našom portáli zverejníme.
    Vaše meno a priezvisko nebude bez Vášho súhlasu zverejnené.
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať malé písmeno, veľké písmeno, aj číslicu.
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Odhlásenie

    Skutočne odhlásiť?

    Áno Nie
    Neodchádzajte,
    vyhrajte!
    paska
    Súťaž o set kozmetiky z kozieho mlieka Ziaja