Bol to taký veselý nápev a slová ako: va-jíč-ka, a potom zasa chle-bík, a má-me aj ma-siel-ko a sa-la-la-la-lam-ku...
Hudobný príbeh
Je to typický prejav zdravého dieťatka, ktoré sa učí komunikovať, rozprávať a pomenúvať objekty pomocou hudobného nápevu. Deti to takto cítia prirodzene a svojsky. Pripomína to mini – detskú operu, kde hlavným skladateľom i libretistom je malý spevák.
Deti si spievajú svoje vymyslené piesne zväčša na nápev la-la-la. Alebo si súčasne so spievaním vymýšľajú priamo svoj vlastný vymyslený text, podľa toho, na čo práve myslia, čo vidia alebo robia.
Je to spontánny prejav a skúšanie toho, čo dokážu, ako funguje hudobný nápev a ako dokážu spracovať nové skúsenosti a zážitky. Učia sa komunikovať, rozprávať, spievať.
Malým deťom sa prihovárajú pesničky a pesničkami sa potom ony prihovárajú nám... Spracúvajú podnety. Niekedy nám chcú niečo povedať práve takouto formou.
Hudba a pesničky sú pre deti pobavenie i poučenie zároveň
– Pesničky sú pre deti vstupnou bránou k hudbe. Učia sa spoznávať noty, aby potom podľa nôt mohli hrať na hudobný nástroj, spievať.
– Piesne sú vlastne malé príbehy, sú to hudobné rozprávky pre deti.
– Mnohé pesničky poznáme ešte pred nástupom do materskej školy, učme sa s deťmi spievať, budú mať radosť a budú si rozvíjať svoj emocionálny svet.
– Veľa pesničiek sa skladá len z dvoch alebo troch tónov – pre deti sú jednoduché, ľahko sa ich naučia a zapamätajú si ich.
Na základe toho potom vymýšľajú aj svoje vlastné. Niet lepšej hudobnej školy ako vlastné skúšanie toho, čo už viem a dokážem.
Pri hudobných začiatkoch s deťmi sa môžete rozprávať o prvých základných hudobných pojmoch:
– Tóny – môžu mať rôznu výšku – zapisujeme ich notami do notovej osnovy, ktorá má päť čiar a štyri medzery.
– Nota – sa skladá z hlavičky a z nožičky. Hlavička noty môže byť plná alebo prázdna.
– Dĺžka tónu – môže byť krátka alebo dlhá, to deti postrehnú a vycítia aj podľa dychu, tým, že ho spievame dlhšie, alebo kratšie.
– Výška tónu – tóny môžu byť vysoké alebo nízke, prípadne výška tónu môže byť rovnaká.
– Farba tónu – závisí od hudobného nástroja alebo hlasu. Zahrajte si na rôznych hudobných nástrojoch a zistíte, že tón znie inak na klavíri a inak na husliach.
Nezabudnite dať deťom medzi prvými hračkami i malý hudobný nástroj. Začnite rôznymi bicími nástrojmi, ako sú bubienky, činely, triangle, a potom prejdite ku zvonkohre, flaute, klavíru, syntetizátoru a ďalším.
Pre deti je to ako rozprávková ríša hudby.
A hlavne si spievajte a nechajte spievať deti, trebárs i nákupný zoznam.