Aby rozumeli tomu, čo čítajú
Na čítanie s porozumením existuje niekoľko efektívnych stratégií, ktoré okrem porozumenia textu prinášajú aj benefit lepšieho zapamätania si informácií.
Ide najmä o predpovedanie toho, čo sa stane, čo bude nasledovať, vytváranie osobných spojení prostredníctvom toho, čo nás zaujíma, alebo s čím máme skúsenosť, porovnávanie toho, čo už vieme, s tým, čo sme sa dozvedeli, používanie prečítaných informácií na tvorbu obrázkov, grafov, diagramov a podobne.
Toto všetko vedie k porozumeniu nových informácií a ich začleneniu medzi naše doterajšie poznatky a vytváraniu nových pamäťových konštrukcií a sietí.
Efektívne porozumenie, začlenenie a uloženie informácií v pamäti je podmienené správnym štruktúrovaním v existujúcich pamäťových vzorcoch.
A toto platí nielen pre nás dospelých, ale aj pre deti. Prečo to teda nevyužiť? Naučiť ich efektívne pracovať s akýmkoľvek textom tak, aby si z neho zapamätali, ale najmä vedeli spracovať informácie z neho v čo najväčšej miere.
Zapojte fantáziu
Ak deti zapoja pri čítaní svoje predchádzajúce spomienky, poznatky a skúsenosti, dokážu tým aktivovať procesy ukladania informácií do dlhodobej pamäti. Ak deti rozmýšľajú o tom, ako prečítaný text súvisí s ich záujmami, dokážu sa oveľa viac aktívne sústrediť na čítanie, zapamätávanie a zároveň spracovanie faktov a informácií medzi poznatky, ktoré už majú.
Predpovedanie a vytváranie hypotéz povzbudzuje detskú zvedavosť a podporuje ich mozog v sústredení a aktívnom zapojení do činnosti.
Ako však deti povzbudiť k tomu, aby tieto stratégie používali? Aby ich nevnímali ako prácu navyše? Hravou formou.
Ešte pred čítaním sa môžete spolu porozprávať o tom, čo vás v texte čaká. Môžete hľadať spoločné prepojenia na vedomosti a zážitky, ktoré už dieťa má.
Alebo si spoločne vytvoriť akúsi záložku, či „značku“ s otázkou. Ideálny je na to lepiaci farebný papierik. Vložíte ho na dôležité miesta v texte a povzbudíte dieťa k zodpovedaniu a ideálne aj zapísaniu jednoduchej odpovede.
Hrajte sa po prečítaní na otázky a odpovede – samozrejme, férovo – raz vy a raz dieťa. Nezabudnite ani na „opakovanie“ – pri vhodných príležitostiach (pokojne aj vonku, v prírode, alebo vždy, keď sa naskytne možnosť), povzbudzujte dieťa k tomu, aby si spomenulo, čo sa dozvedelo. Fantázii sa medze nekladú, istotne prídete na množstvo ďalších užitočných nápadov.