1. Dostatok priestoru a podnetov
V prvom rade od narodenia dopriať nožičkám dieťatka dostatok priestoru. Prostredníctvom nich totiž bábätko vníma priestor, okolie, materiály, zmeny teploty a iné podnety.
Je dôležité, aby dieťatko malo nôžky čo najviac bez ponožiek či dupačiek. Jednak kvôli vnemom, ale aj aby neboli nožičky stláčané. Kosti sú v tomto období ešte skôr chrupavkového charakteru a môže ľahko a bez príznakov dôjsť k dislokácii týchto kostičiek.
V období, kedy sa dieťatko začína plaziť, loziť a sadať si, tiež odporúčam nechávať ho naboso, prípadne v capačkách alebo ponožkách. Nožička si tak môže postupne vytvárať oporu a dieťatko sa s ňou bez fyzických bariér naučí pracovať, našľapovať na ňu, správne ju odvíjať.
2. Rešpektovať jednotlivé fázy psychomotorického vývinu
Je dôležité, aby si dieťatko prešlo všetkými fázami psychomotorického vývinu, ovplyvní to celkový vývoj držania tela, chôdze a aj správnu tvorbu klenby. Dieťatko si už v ľahu na brušku, kedy sa občas oprie o vnútornú stranu chodidla, pomaly formuje klenbu a aktivitu svalov.
Pri štvornožkovaní, pokiaľ ide chodidlo v správnom smere, v osi predkolenia, vytvorí sa akoby mištička na ploske nohy – ďalšia fáza tvorby klenby.
Každá z fáz a polôh, ktorými dieťatko prvý rok života prechádza, je dôležitá aj pre tvorbu klenby. Preto si treba všímať aj kvalitu tohto pohybu – či dieťatko správne lezie (vtáčanie alebo vytáčanie kolienok či chodidiel a podobne). Pokiaľ má pri lezení dieťatko vytočenú nožičku von, mištička sa nevytvorí a noha je ochudobnená o čas strávený v nesprávnej polohe.
3. Dopriať pohyb naboso
Je naozaj dôležité dopriať dieťaťu veľa pohybu naboso. Ak to počasie a teplota dovolí, pokojne aj vonku – na pieskovisku, či v tráve, aby mala noha čo najviac podnetov, naučila sa čo najlepšie „čítať terén“. Keď sa dieťatko už pokúša chodiť, odporúčam rodičom nijako neurýchľovať chôdzu vodením za ruky.
4. Zhrnutie základných odporúčaní fyzioterapeutky pri psychomotorickom vývoji dieťatka:
„Dôležité je nechať dieťatko čo najviac naboso, dať mu dostatočný priestor a čas na pohyb a celkový psychomotorický vývin. Zbytočne neurýchľovať chôdzu ani vývin dávaním do sedu, či rôznymi chodúľkami a vodením za ruky. Keď príde správny čas, vybrať dieťatku vhodné topánky, také, čo podporia najoptimálnejšie fungovanie chodidla.“