Otužovanie je ideálny prostriedok na zvýšenie odolnosti organizmu. Prekrví celé telo a pomôže zbaviť sa stresu. Otužovať sa môžete viacerými spôsobmi, nielen pri sprchovaní. Pravidelný pohyb na čerstvom vzduchu počas celého roka a spánok v neprekúrenej miestnosti sú spôsoby, ako telo naučíte prispôsobiť sa nižším teplotám a byť odolnejšie voči chladu.

Otužovanie studenou sprchou

Pri otužovaní v sprche je dôležité dodržať dve zásady. Prvá je postupnosť – začnite teplejšou vodou, pokračujte vlažnou a očistu ukončite studenou. Počas sprchovania je dobré hýbať sa – prešľapovať. Druhá zásada je pravidelnosť. Aj keď to niekedy nemusí byť príjemné, otužovanie nevynechajte ani jeden deň, disciplína sa oplatí. Studenou sprchou sa zásadne sprchujte ráno, v zime 1 – 3 minúty, v lete 3 – 5 minút.

Deti do 2 rokov

Aj organizmus bábätiek, batoliat a dokonca aj dojčiat môžete postupne privykať na chlad bez toho, aby ste ich sprchovali alebo kúpali v studenej vode. Stačí, ak začnete doma jednoduchými pravidlami:

  • neprekurovaním v miestnosti určenej na spanie, ideálna teplota je 18 – 20 stupňov Celzia,
  • častým vetraním,
  • spánkom pri otvorenom okne,
  • pravidelným a častým pobytom na čerstvom vzduchu, ideálne tesne pred alebo po obede, kedy je najteplejšie,
  • počas pobytu vonku v zimných mesiacoch alebo chladnejšom počasí radšej vrstviť kusy oblečenia, ako sa hneď naobliekať. Spotené telo, ktoré studený vietor ofúkne, je oveľa náchylnejšie na prechladnutie,
  • pri bábätkách sa neriaďte teplotou ich nôh a rúk – mávajú ich bežne studené, a nie je to príznak podchladenia. Teplotu si overte dotykom hrudníka alebo zátylku.
  • novorodenca vezmite von maximálne do -5 °C, batoľatá a malé deti max. do -10 °C.

Deti nad 2 roky

Je dobré, ak s otužovaním začnete čo najskôr, najideálnejšie ešte pred dovŕšením 40 rokov. Otužovať môžu pritom už aj malé deti, dvoj – trojročné. Rovnako ako pri dospelých, aj u detí otužovaním docielite lepšiu imunitu, odolnosť proti nachladnutiam, alergiám, ale aj ako psychohygienu – čiže odolnosť proti stresu, úzkosti, strachu, dokonca aj niektorým psychickým poruchám. Zároveň si deti takýmto spôsobom pestujú aj pevnú vôľu a celkovo sa zlepšuje ich telesná kondícia.

Tipy, ako začať s otužovaním

  • Chodenie naboso – behanie v tráve, v snehu, alebo striedavý kúpeľ na nohy v lavóri, vstup do jazera iba nohami.
  • Behanie v plavkách po vonku – v jesennom a zimnom období nechajte detváky pobehať si v plavkách 2 – 3 minútky v záhrade, alebo v parku. Dôležité je, aby ste ich poriadne vysušili, obliekli a presunuli sa v krátkom čase do tepla.
  • Otužovanie s ľadovými kockami vo vani – vaňu nenaplňte celú, nasypte do nej ľadové kocky, postupne dopúšťajte stále chladnejšiu vodu. Celý proces má trvať najviac 2 – 3 minúty. Keď ich vytiahnete z vane, dobré je trochu si s nimi zacvičiť a až potom ich obliecť do suchých a teplých vecí.
  • Saunovanie s deťmi – je dôležité neprehnať to s dĺžkou pobytu v horúcej saune. Ideálna teplota je 50 – 60 stupňov Celzia a nechať ich v nej 10 – 15 minút.

  • Kúpanie v jazere – začať treba ešte počas teplej jesene, v zimných mesiacoch až kým voda nezamrzne, ale to je alternatíva naozaj pre už otužilejších a odvážnejších.
  • Dýchanie – naučiť ich pokojnému a hlbokému nadychovaniu a vydychovaniu. Deti už od narodenia vedia správne dýchať, máme na mysli brušné dýchanie a nie plytké, ktoré sa postupne prejaví viac vplyvom prostredia a rýchleho životného štýlu. Mozog potrebuje kyslík. Vďaka nemu sa okysličuje krv, vyplavujú sa z tela toxíny.

Športové otužovanie

Ide o plávanie v studenej vode pod 10 stupňov Celzia.

Pokiaľ naučíte deti na plávanie v studenej vode v ranom detstve, návyk si udržia už navždy. Nebudú precitlivene reagovať na chlad a posilnia si cievny aj imunitný systém. Vyhnú sa rôznym respiračným ochoreniam, chrípke. A vírus chrípky je skutočne vytrvalý, môže prežívať na odeve, papieri či vreckovke 8 – 12 hodín, na hladkých povrchoch dokonca 24 – 28 hodín.

Na posilnenie imunity celkovo pomáha pravidelnosť a režim. Okrem otužovania zaberá aj dostatočne dlhý a kvalitný spánok, konzumácia ovocia, zeleniny a pitný režim. Zdatným protivníkom vírusov a baktérií je tiež pravidelný pohyb a časté umývanie rúk.

Vydané 7.11.2018 o 19:15
Zdroj: ÚVZ SR: Nedajte šancu vírusom a baktériám počas nadchádzajúceho chladného obdobia. Http://www.uvzsr.sk: ÚVZ SR: Nedajte šancu vírusom a baktériám počas nadchádzajúceho chladného obdobia [online]. 2018, 25.9. [cit. 2018-10-09]. Dostupné z: http://www.uvzsr.sk/index.php?option=com_content&view=article&id=3597:uvz-sr-nedajte-ancu-virusom-anbakteriam-poas-nadchadzajuceho-chladneho-obdobia&catid=126:chripka&Itemid=112 DINKA A KOLEKTÍV, P. Voda a chlad: Otužovanie detí. Www.zimneplavanie.sk [online]. 2008 [cit. 2018-10-09]. Dostupné z: https://www.zimneplavanie.sk/2013090008-otuzovanie-deti
Diskusia je len pre prihlásených
0 komentárov
    Prihlásenie
    Na túto akciu sa musíte prihlásiť!
    Registrácia
    Zabudli ste heslo ?
    Do nasledujúceho formulára vyplňte e-mailovú adresu, ktorú ste použili pri registrácii. Inštrukcie o tom, ako obnoviť heslo, vám zašleme e-mailom.

    Zaregistrujte sa

    Objavte všetky dôležité informácie, novinky a dobré rady
    z oblasti rodičovstva v tej správnej sieti.
    Kliknite na kategóriu, ktorá vás najlepšie vystihuje:

    Môžete sa zaregistrovať aj bez zaradenia do kategórie tu.

    Plánujeme
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Pokúšame
    sa
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    tehotní
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    rodičia
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Registrácia pre firmy Nestagnujte na zadných stránkach vyhľadávačov, nenechávajte konkurencii svoje obchodné príležitosti. Na portáli DETI.SK Vás Vaša cieľová skupina skutočne nájde. Užívatelia portálu DETI.SK sú reálni klienti, ktorí hľadajú a kupujú všetko potrebné pre deti, rodinu a domácnosť.

    Vyplnením tohto formulára si vytvoríte prístupové konto. Po prihlásení môžete vložiť údaje o Vašej firme, ktoré na našom portáli zverejníme.
    Vaše meno a priezvisko nebude bez Vášho súhlasu zverejnené.
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať malé písmeno, veľké písmeno, aj číslicu.
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Odhlásenie

    Skutočne odhlásiť?

    Áno Nie