Vnučke u mňa na návšteve odpadol gombík. Dala som jej mame, učiteľke jazykov, ihlu a niť, aby jej ho prišila. Len na mňa nemo hľadela. „Mamina to nevie,“ povedalo dievčatko, „vraj ich to v škole neučili...“
Vyhral súťaž vo vyšívaní
Chodila som do školy v minulom režime, podľa dnešných meradiel skrz-naskrz zlom. Na základnej deväťročnej škole mali dievčatá od druhého stupňa predmet varenie a starostlivosť o dieťa. Naučila som sa tam, že červená paprika v prášku sa nesmie pražiť, lebo zhorkne, a zdravé malé dieťa plače pre šesť dôvodov: Je hladné, smädné, pocikané, pokakané, je mu teplo, je mu zima. V neskoršej úlohe matky som to využila.
Spolu s chlapcami sme absolvovali predmet šitie. Školskú súťaž vo vyšívaní gombíkových dierok vyhral môj sused. Chlapci sa mu vysmievali. Dnes je z neho renomovaný módny návrhár s vlastnou krajčírskou dielňou.
Ako vytiahnuť klinec
Pre predmet práca v dielni mala každá škola vlastnú, dobre vybavenú dielňu. Svoj prvý vypílený a opracovaný čapový spoj z dreva, mierne vyštrbený, mám dodnes odložený. Počas prác v dielni sme sa naučili, ako zatĺcť klinec či vytiahnuť ho z dreva kliešťami, ako francúzskym kľúčom zatiahnuť maticu a šraubovákom šraubu. Na jar sme vonku opravovali a natierali plot pri škole. Iniciatívny učiteľ naučil chlapcov i dievčatá ako vykrútiť z objímky prasknutú žiarovku pomocou mydla.
Toto je pohlavný úd
Neskôr sme mali predmet práca na pozemku. Naučili sme sa skypriť pôdu a pripraviť ju pod sejbu, vymeriavať hriadky podľa klinca a motúza, nakličovať semiačka, siať, plieť, namiešať organické hnojivo a zberať úrodu.
Ďalším rozumným predmetom bola výchova k rodičovstvu. Žiaľ, hoci sme sa – všetci v hlbokej puberte – veľmi tešili na praktické ukážky, ostalo len pri premietaní odborných ilustrácií na stenu: toto je maternica, toto sú vaječníky, toto je semenník, toto je pohlavný úd. Dodnes si pamätám, že maternica bola červená, vaječníky biele. O tom, ako sa človek stane rodičom, však socialistická učiteľka ani nemukla. Prešli sme rovno in medias res.
Je im to na dve veci
Na druhú hodinu učiteľka priniesla niekoľko bábik, oblečených ako bábätká. Výchova k rodičovstvu spočívala v tom, že sme sa učili, ako také bábätko vyzliecť, okúpať a zabaliť. Keď učiteľku na chvíľu odvolali z triedy, jeden zo spolužiakov si bábiku vopchal pod sveter, ľahol si na katedru a predstieral, že rodí. Ušla sa mu poznámka: „Na hodine výchovy k rodičovstvu pohoršuje dievčatá obscénnymi gestami.“ Jeho otec sa na druhý deň prišiel do školy spýtať, čo súdružka učiteľka myslela tou obscénnosťou a či sa ona narodila inak ako z brucha.
Dnešné deti sa učia písať na počítači, browsovať (vyhľadávať) na internete či pracovať s interaktívnou tabuľou. Ak ich však láskavá stará mama alebo dedko nenaučia prišiť gombík a napíliť drevo, sú im školské vedomosti užitočné len v kancelárii.
V bežnom živote sú im na dve veci...