- Čo deti potrebujú od učiteľa a čo učiteľ od detí?
- Našli ste si svoj spôsob vyučovania, resp. vedenia žiakov?
- Neoľutovali ste, že ste si zvolili toto povolanie?
„Učiteľ musí byť láskavo prísny“
Janka, učiteľka na 2. stupni ZŠ, 34 rokov, Bratislava
„Deti musia mať rešpekt a učiteľ musí byť láskavo prísny. Mne sa to darí striedavo – oblačno,“ priznáva učiteľka Janka. Učí na základnej škole v Bratislave a po rokoch praxe má už svoj zabehnutý systém práce. „Moja teória je o tom, že deti musia cítiť, že ich mám rada,“ hovorí Janka. A hoci to nie je s deťmi vždy jednoduché, tvrdí: „Mám svoju prácu rada a nikdy som neľutovala, že som si zvolila toto povolanie.“
„Deti potrebujú, aby ich niekto počúval“
Anna, vychovávateľka v ŠKD, 29 rokov, CZŠ Nové Zámky
1. „Deti majú často po vyučovaní veľa zážitkov a podnetov, o ktoré sa potrebujú hneď podeliť (aké nové písmenko sa naučili a pod.) Každý deň sa snažím s deťmi rozoberať, ako sa mali, čo bolo v škole, resp. predošlý deň doma, čo robili. Hlavnou potrebou detí teda je, aby ich niekto počúval. A čo potrebuje učiteľ od žiakov? Najmä spätnú väzbu v tom, že čo robí, deti baví. Môžem si pre deti pripraviť množstvo aktivít, činností, ale keď sa deti nechcú zapojiť, tak to nemá význam.“
2. „Tým, že som vychovávateľka v ŠKD, s deťmi máme taký priateľskejší, voľnejší vzťah. Preto aj ich vedenie je voľnejšieho charakteru. Máme stanovené isté pravidlá, ktoré musia dodržiavať. Keď ich nedodržiavajú – čaká ich trest, náprava. Deti v rámci ŠKD nenútim do žiadnych činností, všetko je na báze dobrovoľnosti.“
3. „Zatiaľ som ešte neoľutovala, že som sa rozhodla pre prácu vychovávateľky. Práca ma nesmierne baví, našla som sa v nej. Iste sú momenty, keď toho už aj na mňa je príliš (toho hluku niekedy). Sú aj situácie, keď už aj ja nevládzem. Avšak vždy v tom správnom čase prídu nejakú prázdniny – pre nás dovolenka, čiže si trošku oddýchnem a opäť sa naštartujem.“
„Rodičia nikdy nevidia chybu vo svojom dieťati“
Eva, učiteľka anglického jazyka, 39 rokov, ZŠ s MŠ Jasová
1. „Dôležitá je dôvera, aby sa učiteľ nevysmieval a aby sa dieťa učiteľa nebálo, a potom sa nebojí ani komunikovať. Stálym problémom je, že deti nechcú hovoriť. Robí im problém vyjadriť sa nielen po anglicky, ale i po slovensky.“
2. „Najlepšia metóda pre mňa je komunikácia! Práca s textom, vysvetlenie neznámych pojmov po anglicky, rozpovedanie príbehu vlastnými slovami a na textoch sa dá vysvetliť i gramatika. ’Drill‘ je dobrý na slovnú zásobu a nepravidelné slovesá.“
3. „Niekedy to ľutujem, stalo sa aj to, že som si začala obzerať inzeráty. Nakoniec sa k ráznemu kroku nikdy nedostanem. Učiteľ je pod stálym tlakom – ak robí svoju prácu poctivo a chce naučiť deti, tak stále rozmýšľa o nových spôsoboch, témach výučby, aby zaujal deti. Veď vieme, že aj deti sú z roka na rok iné a učiteľ by mal byť maximálne flexibilný. Potom sa objavujú problémy so žiakmi, kolegami, ktorí závidia aj kyslík, ktorý človek dýcha a s rodičmi, ktorí chybu nikdy nevidia vo svojom dieťati, ale vždy v učiteľoch, česť výnimkám.“