Prečo potrebujú odolnosť?
Nemôžeme chrániť našich potomkov pred prehrami či neúspechmi. Môžeme ich však motivovať, aby ich prekonali. Pomôžme im dosahovať dobré výsledky v škole, schopnosť riešiť problémy, existovať bez problémov v societe vrstovníkov. Odolnosť je pre prežitie našich detí nesmierne dôležitá a treba ju pestovať.
Psychická odolnosť sa však od začiatku buduje tam, kde je láska, úcta a pokoj, teda v základoch v rodine, kde sú všetky emócie zvládnuté a dieťa má možnosť vyvíjať sa bez nezmyselných príkazov a obmedzení. Deti treba chváliť, chváliť a chváliť. Kritika v detskom veku nemá veľký význam, pretože malý človek predsa nemôže byť taký zručný ako dospelý.
Bolo to ťažké, ale zvládol si to!
Mám dvoch synov, hokejových fanatikov. Starší bol od detstva veľký športový talent a vďaka pomoci trénera Zdena Cígera sa bez problémov dostal do hokejového klubu. Mladší bol neobratný a hoci sa veľmi chcel vyrovnať staršiemu bratovi, nešlo mu to.
Dva roky som tajne obiehala kluby, prehovárala trénerov, aby mu dali šancu, prosila všetkých svojich známych športových redaktorov, aby môjmu chlapcovi pomohli. Iný by sa na jeho mieste už dávno vzdal a na hokej zanevrel.
Ale môj Jeri nie. Zaťal zuby a dva roky na sebe drel, posilňoval, behal po schodoch, platil si sám učiteľa korčuľovania a dvíhal činky. Napokon ho jeden z trénerov pozval na tréning a môj syn už druhý rok hrá za HK Ružinov. „Bolo to ťažké, ale zvládol si to!“ povedala som mu. „Ty sám!“ Navyše si v druhom ročníku na strednej škole opravil dve tretiny známok na vysvedčení.
Posilňujte tú vieru ďalej
Deti si vďaka tejto vete uvedomia, že dokážu urobiť veci, ktoré sa im zdajú veľmi ťažké. Či sa vlastnou drinou dostanú do hokejového klubu, opravia si známky na vysvedčení, alebo sa z nich stanú vášniví čitatelia, práve prekonali samy seba a dosiahli cieľ, aj keď to nebolo jednoduché. Zakaždým, keď im poviete: „Bolo to ťažké, ale zvládol si to!“ posilníte ich vieru v samých seba.
A posilňujte tú vieru ďalej. Ak napríklad váš stredoškolák nevie nájsť učebnicu, spýtajte sa: „Kde myslíš, že by mohla byť?“ namiesto toho, aby ste ju šli hľadať. Ak by ste šli, mohol by vám aj vynadať, v puberte sa to stáva.
Čím väčšia je ich viera vo vlastné schopnosti, tým väčšia je šanca, že si v stresujúcej situácii zachovajú chladnú hlavu. A to je účel školy Montessori.