Inzercia
Inzercia
Aj keď vašim deťom je iste príjemnejšie a láskavejšie povedať to inak, na zhasnutie svetla pred spánkom nikdy nezabúdajte.

Tma je nevyhnutná

Spánok v úplnej tme môže byť najmä v mestách náročnejšie zabezpečiť, ale skúste pre zatemnenie miestností, v ktorých vaša rodina spáva, urobiť maximum.

Nezabúdajte pritom ani na všetky zdroje svetla v domácnosti, a to aj vrátane rôznych kontroliek na spotrebičoch a svetlo z digitálnych budíkov.

Akékoľvek svetlo totiž ovplyvňuje produkciu melatonínu, hormónu, ktorý ovplyvňuje spánkový cyklus organizmu.

Hormón, ktorý nás uspáva i zobúdza

Melatonín sa tvorí najmä v epifýze, endokrinnej žľaze nachádzajúcej sa v medzimozgu.

Tento hormón má okrem toho antioxidačné účinky na organizmus, zároveň ovplyvňuje produkciu rastových hormónov a faktorov.

Známy je aj svojím vplyvom na správne fungovanie imunitného systému. Bežne sa hladina melatonínu zdvíha počas večera a najvyššie hladiny dosahuje počas noci. Klesať začína v skorých ranných hodinách.

Práve svetlo významne ovplyvňuje množstvo produkovaného melatonínu v epifýze. Mení sa to aj počas ročných období, skracovaním denného svetla.

Jeho produkcia sa mení aj počas života človeka. Epifýza postupne degeneruje, a tým klesá aj produkcia melatonínu.

Preto sú hodnoty nameraného melatonínu u starších ľudí asi štvrtinové oproti hodnotám meraným v mladosti. A je to aj jeden z dôvodov, prečo starší ľudia spávajú oveľa kratšie.

Nenechajte deťom svietiť

U detí, vzhľadom na ich vývoj a rast, je naozaj dôležité zabezpečiť im možnosť kvalitného spánku. Zažaté nočné lampy, rôzne svetielka, blikajúce monitory či obrazovky sú preto úplne nevhodné.

Rušivo pôsobí najmä modrá zložka svetelného spektra (obrazovky a LED žiarovky). Netreba na to zabúdať aj u tínedžerov, ktorí často trávia príliš veľa času pred monitormi a displejmi a najmä vo večerných hodinách.

Nemenej škodlivé je aj zaspávanie pri zapnutej televízii, rovnako významne to narúša produkciu melatonínu a následne spánkový rytmus.

Výsledkom môžu byť poruchy imunitného systému, dlhodobé spánkové poruchy a má negatívny vplyv na celkový vývoj detského organizmu.

Dlhodobejšie pôsobenie takýchto výkyvov má významné účinky aj na organizmus dospelého – tie sa môžu prejaviť v podobe zvýšeného krvného tlaku, obezity a ďalších ochorení.

Vydané 16.2.2018 o 16:55
Zdroj: Exposure to 'white' light LEDs appears to suppress body's production of melatonin more than certain other lights, research suggests. Science Daily: Your source for the latest research news[online]. [cit. 2017-07-26]. Dostupné z: https://www.sciencedaily.com/releases/2011/09/110912092554.htm Melatonin – Overview. WebMD [online]. [cit. 2017-07-26]. Dostupné z: http://www.webmd.com/sleep-disorders/tc/melatonin-overview#1
Diskusia je len pre prihlásených
0 komentárov
    Prihlásenie
    Na túto akciu sa musíte prihlásiť!
    Registrácia
    Zabudli ste heslo ?
    Do nasledujúceho formulára vyplňte e-mailovú adresu, ktorú ste použili pri registrácii. Inštrukcie o tom, ako obnoviť heslo, vám zašleme e-mailom.

    Zaregistrujte sa

    Objavte všetky dôležité informácie, novinky a dobré rady
    z oblasti rodičovstva v tej správnej sieti.
    Kliknite na kategóriu, ktorá vás najlepšie vystihuje:

    Môžete sa zaregistrovať aj bez zaradenia do kategórie tu.

    Plánujeme
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Pokúšame
    sa
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    tehotní
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    rodičia
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Registrácia pre firmy Nestagnujte na zadných stránkach vyhľadávačov, nenechávajte konkurencii svoje obchodné príležitosti. Na portáli DETI.SK Vás Vaša cieľová skupina skutočne nájde. Užívatelia portálu DETI.SK sú reálni klienti, ktorí hľadajú a kupujú všetko potrebné pre deti, rodinu a domácnosť.

    Vyplnením tohto formulára si vytvoríte prístupové konto. Po prihlásení môžete vložiť údaje o Vašej firme, ktoré na našom portáli zverejníme.
    Vaše meno a priezvisko nebude bez Vášho súhlasu zverejnené.
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať malé písmeno, veľké písmeno, aj číslicu.
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Odhlásenie

    Skutočne odhlásiť?

    Áno Nie
    Neodchádzajte,
    vyhrajte!
    paska
    Vyhrajte víkendový pobyt pre celú rodinu v usadlosti Dobrý ročník