Trvalé hodnoty
Pri laickom pohľade sa nám môže zdať, že ak deťom rozprávky pravidelne čítame, prípade ich necháme, aby ich sledovali na DVD, v televízii či kompe – predovšetkým tie zmysluplné a kvalitné – robíme v tomto smere pre duševný rozvoj dieťaťa nanajvýš rozumné kroky.
Koniec koncov, vplyv fenoménu rozprávok na rozvoj ranej detskej psychiky, i ten sociálny alebo jazykový, je už dlho vnímaný ako jednoznačný a nespochybniteľný. Rozprávky rozvíjajú deťom pamäť, slovnú zásobu, pomáhajú v orientácii v záplave ľudských emócií, potvrdzovaní svojich postojov, názorov alebo konaní.
Všetci rodičia na svete to veľmi dobre poznajú. Ich dievčatká sa identifikujú s postavami krásnych a zamilovaných princezien, rozumných a citlivých hrdiniek odvážne idúcich za svojím snom. Chlapci, naopak, hlcú činy rytierov ochraňujúcich krajinu, svoju vyvolenú alebo neohrozene bojujúcich za mužskú hrdosť a česť.
Veľká pomoc, ale...
Rozprávky preto bývajú pri výchove detí skutočne veľkou a účinnou pomocou. Nenásilnou a cielenou formou umožňujú deťom ukázať, čo je správne a dobré, čo je hodné ocenenia a čo odsúdenia. V tomto smere sa však treba hlbšie zaujímať aj o obsah mnohých dnešných rozprávok. Až príliš často sa v nich začína objavovať samoúčelné násilie alebo nekorektná jazyková výbava, ktorá vývoju detskej slovnej zásoby v istom smere škodí.
Pasívny konzum nestačí
Mnoho odborníkov dlhodobo upozorňuje, že rozprávky nebývajú samospasiteľné, najmä v prípade, ak ich deti sledujú pasívne a bez spätnej väzby. Iste, rozospatý a mrzutý rodič celkom rád ponechá neposedné dieťa pred rannou nedeľnou telkou, keďže polhodinka v teplej posteli býva na nezaplatenie.
Takéto dieťa potom – bez vysvetlenia, korekcií a potrebného usmernenia – sleduje príbehy, ktoré v mnohých prípadoch pomerne ťažko dešifruje alebo nekriticky prijíma. Početnosť násilných scén alebo situácií, ktoré dieťa v predškolskom veku vidieť vôbec nemá, nadobudla hrozivé rozmery. Takmer osem z desiatich rozprávkových príbehov vysielaných televíziami, býva poznačených nadmernou agresivitou, hrubým jazykom alebo spornými situáciami.
Psychológovia skôr odporúčajú dlhšie, košatejšie príbehy, kde sa dá vysledovať motivácia hlavných postáv, ako len krátke bláznivé päťminútovky, počas ktorých sa myš a mačka sto ráz udrú po hlave, rozpleštia o stenu alebo vylezú spod parného valca.
Obrázky a línie
Pre detské vnímanie sveta býva príznačná priamočiarosť a jednoznačnosť posolstva. Tieto východiská sa preto uplatňujú aj v detských animovaných príbehoch. Jednoduché línie, čisté farebné plochy, stručný a nekomplikovaný jazyk.
Aj preto býva prospešné, ak dieťa následne poprosíme, aby sa pokúsilo motívy zo svojej rannej rozprávky namaľovať podľa seba. Nič nám potom nebráni využiť takýto obrázok ako základ pre rozhovor o deji samotnej rozprávky, správaní a motivácii postáv a podobne.
Napokon, takáto úloha bude pre dieťa spojená s novou radosťou, keďže všetci drobci bez rozdielu nesmierne radi kreslia a maľujú. V zásade mu tak pomôžeme aj pri rozvíjaní grafomotoriky, čo býva pred nástupom do školy pozitívnym a cenným krokom.
U dieťaťa sa počas maľovania – okrem iného – posilňuje aj koncentrácia a sebadôvera. Získava odvahu prezentovať a obhájiť si vlastný názor, ktorý v tomto prípade vychádza z čistej tvorivosti.