Hra s ohňom
Každý odborník hrdý na svoj diplom iste zalomí rukami, ak príde do kontaktu s rodičmi, ktorí deťom za bežné domáce povinnosti a pomoc platia. Ok, nikto nepovedal, že deťom v istom veku nepatrí vreckové, ale „handlovať“ s nimi len za to, že v škole dostali z písomky áčko alebo vzorne vyčistili akvárium, je holý nezmysel.
Takáto free a na prvý pohľad vysoko motivačná hra nemôže priniesť do rodiny nič dobré. Argument proti tejto rodičovskej koncepcii je celkom prostý. Kto platí za prácu doma nám? Máme snáď mesačné bonusy za umývanie okien, žehlenie alebo vŕtanie dier do panelov? Nezabúdajme, že naše deti raz dospejú a ani ten Najvyšší presne nevie, či ich odpoveď na našu prosbu nebude obsahovať myšlienku – áno mama, áno otec, ale niečo za niečo.
Vreckové do vrecka? Prosím...
Učiť deti zodpovednosti sa dá všelijako. Ekonomické pravidlá „má dať – dal“ ľahšie zvládnu s menšou mesačnou sumou, ktorá ich naučí gazdovať a správne hospodáriť. Tento model výchovy musí byť však aj o istej miere tvrdosti a jasných pravidlách. Takže, minieš všetky eurá jedným vrzom? Nečakaj od nás žiadny „nášup“! Máš, čo si chcel, minul si, ergo mesiac si bez prachov. Sbohem a šáteček, však pán Nezval?
Optimálny vek, kedy sa dá s týmto krokom u detí začať, je zhruba v prvej triede základnej školy. Dieťa už viac-menej dochádza „do roboty,“ žije pol dňa mimo domova, má školské povinnosti, krúžky, a možno za nimi aj cestuje. Dajaká menšia suma vo vrecku v ňom len podporí pocit primeranej samostatnosti a rastúceho vedomia, že je za seba v istom zmysle zodpovedné.
Neuveriteľné číslo
Podľa záverov prieskumu v krajinách Visegárdu, až 25 percent rodičov vníma vreckové najmä ako odmenu za vykonané domáce práce alebo merateľné úspechy v škole.
Takže bezmála tretina rodičov uzatvára s deťmi nezdravý výmenný obchod s nepredvídateľnými následkami, a to pre obidve strany. Prirodzene, bokom v tejto chvíli ponechávame dopad na spoločnosť v okamihu, keď takto „namotivované“ deti dospejú a zaradia sa do života.
Našťastie, ostatné čísla z prieskumu svedčia o tom, že drvivá väčšina rodičov presne pochopila zmysel a účel vreckového pre svoju ratolesť. Až celých 85 percent vníma „mesačnú apanáž“ ako súčasť výchovy k zodpovednosti pri narábaní s peniazmi v dospelom veku. Tretina detí potom dostáva peniaze na nákup desiatej, prípadne na zahnanie hladu, ak nabalená poživeň od mamy nestačí.
Žijeme povinnosťami
Nie, to nie je reklamný slogan, nebodaj bagatelizovanie. Povinnostiam sa nevyhneme po celý život, a čím skôr sa s nimi naučíme vychádzať, tým jednoduchšie to bude. Pre naše deti nemôžeme urobiť v tomto smere nič lepšie, ak ich naučíme, že každý z rodiny má svoje povinnosti. Od banálneho, ale hygienicky dôležitého vynesenia smetí až po mesačnú, pravidelnú hladinku na bankovom účte.
Výnimočne a s mierou
Iste, stane sa aj v dobrých rodinách, že dieťa prekročí tieň detských hier a prejaví sa sa dospelo. Namiesto bežnej pomoci zvládlo na úrovni kus veľkej roboty. V takom prípade, výnimočne a s jasným odôvodnením, by sme dieťa odmeniť mali. Dajme mu pocítiť, že si jeho prácu vážime, a to aj preto, že sme od neho taký výkon ešte neočakávali. Nič sa nestane, ak dostane akurátny „bakšiš“ do vrecka, ale lepší by bol nehmotný darček, ktorý mu dá oveľa viac. Jeho podobu, čas a miesto si dohodnime s dieťaťom sami.