Nadšené rodiny zdieľajúce názor, že škôlka má byť živým organizmom, ktorého srdce bije s rytmom detí v kolobehu ročných období, sa združili do Občianskeho združenia Kmeň, o. z. Cieľom Lesnej škôlky v Nových Zámkoch je viesť ju tak, aby pripomínala jednu veľkú domácnosť s 12 – maximálne 14 deťmi, kde má každý priestor pre seba a svoju úlohu, nakŕmiť zvieratká, poutierať stôl, napustiť vodu, pozametať...
Oveľa viac, ako nechať deti slobodné, je viesť ich k slobode. Cit, dobro a láska sú hodnoty, ktoré vštepujú do detí aj ich sprievodkyne Barbora Frýželková a Katarína Szárazová, ktoré nám priblížili život v Lesnej škôlke.

Prvá Lesná škôlka bola založená v Dánsku v roku 1953 a dnes je ich tam cez tisíc. Na Slovensku sú to zatiaľ len desiatky. Ako vznikol nápad založiť Lesnú škôlku v Nových Zámkoch?
– Myšlienka vznikala a formovala sa postupne pred šiestimi rokmi. Na začiatku boli nadšení rodičia, ktorí chceli pre svoje deti niečo iné, ako ponúka klasické školstvo. Títo nadšenci sa spojili pre dobrú vec. Jeden zo zakladateľov vložil svoje financie, kúpil starší domček, ktorý ostatní zakladatelia pomáhali prerábať počas dlhých mesiacov tvrdej práce, upravovalo sa okolie, záhrada. Súčasne ďalšia a azda najdôležitejšia zakladateľka, v tom čase učiteľka na základnej škole Veronika Mihóková vdýchla dušu celému priestoru. Vytvorila pre deti bezpečné miesto, plné lásky, úcty a radosti, vďaka Waldorfskej pedagogike, ktorú v tom čase študovala. V súčasnosti škôlka funguje už tretí rok ako občianske združenie zastrešujúce dobrovoľníkov, ktorí sa vo svojom voľnom čase venujú deťom členov OZ.
Pre koho je Lesná škôlka určená? Akí rodičia uprednostňujú túto škôlku pred inou?
– Je určená pre deti od 3 do 7 rokov. Ich rodičia rozumejú dôležitosti detských hier a chcú pre svoje deti ponechať detstvo čo najdlhšie, tešia sa z objavených maličkostí a veľkých duševných pokrokov. Sú to rodičia, ktorí chápu, že pobyt vonku za každého počasia je pre deti potrebný a prínosný. Tvrdíme, že nie je zlé počasie, len zle oblečené dieťa, preto je dôležité, aby mali detičky vhodné oblečenie. Rodičia, ktorí chcú pre svoje deti rodinné prostredie, rešpektujúci prístup, radostné zážitky a v neposlednom rade aj zdravšiu stravu.
Na akých princípoch škôlka funguje?
– Inšpirovali sme sa najmä Waldorfskou pedagogikou. Z nej čerpáme námety na hry a aktivity s deťmi, výzdobu prostredia škôlky a režim dňa – opakujúci sa rytmus dňa a roka, no najmä prístup k dieťaťu ako takému. Vnímame, že pre dieťa je dôležitejšie ako vedomosti, byť dobrým vzorom, ktorý môžu napodobňovať, a preto neustále na sebe pracujeme, študujeme a snažíme sa žiť podľa hodnôt, ktoré chceme vštepovať aj deťom.
Ďalšie princípy, ktorých sa držíme, keďže sme lesná škôlka, je najmä kontakt s prírodou – pobyt vonku za každého počasia, hračky z prírodných materiálov a prírodniny; rešpektujúci individuálny prístup ku každému dieťaťu, no zachovávajúci aj fungovanie v skupine. Najdôležitejšie je spokojné a šťastné dieťa, ktoré sa do škôlky teší a nechce z nej ísť domov.
Ako vyzerá jeden deň v škôlke?
– Ako deti ráno postupne prichádzajú, voľne sa hrajú. Po voľnej hre je ranná aktivita – každý deň v týždni je venovaný niečomu inému – v pondelky to je maľovanie, utorky pečenie, stredy spievanie a hranie na nástrojoch, štvrtky tvorenie a piatky sú venované upratovaniu a výletom. Po aktivite máme ranný kruh, v ktorom si zaspievame pesničky, porozprávame sa, ako sa kto má alebo čo má na srdiečku, zahráme sa kolohru. Po kruhu máme desiatu, väčšinou kašu alebo chlebík s nátierkou.
Po desiatej ideme von, najčastejšie do blízkeho lesíka v Berku, ku zvieratkám v zvernici alebo na ihrisko. V piatky chodievame na výlety autobusom do mesta, k jazeru, na iné ihriská a približne raz do mesiaca na koníky. Po obede idú menšie detičky spinkať a predškoláci majú oddych pri čítaní rozprávky. Po nej nasleduje tvorivá predškolská činnosť alebo voľná hra a pobyt na dvore. Detí v škôlke je 12 – 14, od 3 do 7 rokov, vrátane predškolákov.
Čo vidia deti iné vo vašej, ako v bežnej škôlke?
– V našej škôlke majú deti vonku slobodu pohybu – môžu skákať do kaluží, váľať sa v blate, loziť po stromoch, lámať ľad, naháňať sa v letnom daždi a inak „skúmať” prírodu a jej živly. Popritom pomáhajú v záhradke – sadia si a polievajú vlastnú zeleninku, okopávajú či rýľujú s naším ujom záhradníkom, kŕmia zvieratká – zajačiky a psíka. Na prechádzky chodíme najmä do blízkeho lesíka, pri ktorom majú deti možnosť vidieť a kŕmiť zvieratká vo zvernici – sú tu kozy, ovečky, zajace, divé svine, daniel aj lama. Vo vnútri škôlky zažívajú bezpečie útulného prostredia vo forme drevených podláh, poličiek a hlinenej piecky.

Aká musí byť učiteľka v Lesnej škôlke?
– Učiteľky, alebo sprievodkyne či tety, ako sa nazývame, chodia na Waldorfské predprimárne vzdelávanie, ktorým si dopĺňajú svoje vzdelanie. No dôležitejšie ako vzdelanie učiteľky je jej schopnosť vcítiť sa do malých detí a byť im dobrým vzorom a sprievodcom na ich ceste zažívania si a spoznávania sveta.