Rozhodne sa u teba nestretneme s klasickými umeleckými témami. Grafickými výtlačkami, inštaláciami a objektami reaguješ na aktuálne udalosti a globálne problémy. Ako by si charakterizovala svoju tvorbu?
– Moja tvorba je konceptuálna. Reflektuje také skutočnosti a problematiky, o ktorých si myslím, že sa treba nad nimi zamyslieť. Snažím sa zapôsobiť na myšlienky a viesť ľudí k rozmýšľaniu.
Odkedy sa zaoberáš umením?
– Vyštudovala som vysokú školu – Akadémiu umení v Banskej Bystrici a pred tým strednú Školu úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru v Bratislave, takže s umením som v kontakte viac ako pätnásť rokov.
Po skončení vysokoškolského štúdia si začala ihneď podnikať, no v úplne inom odbore. Prečo?
– Otvorila som si obchod s potravinami, lebo plán bol taký, že v prvom rade som si chcela zabezpečiť finančnú existenciu. Umenie je krásne povolanie, ale, bohužiaľ, začínajúca umelkyňa nezarába milióny... Po dvoch rokoch som sa začala opäť intenzívne venovať umeniu a doteraz skúšam byť aktívna aj pri dieťati, čo si vyžaduje mimoriadne prísny harmonogram.
Popri materstve riadiš podnikanie. Ako sa to dá?
– Nezvládla by som to bez pomoci mojej mamy, ktorá v čase, keď potrebujem odísť napríklad po tovar, alebo ho objednať, či niečo vybavovať, je s malým Mátém. Takže cez deň som hlavne so synom, a popri tom riešim biznis.
Na umenie človek musí mať pokoj, dá sa tvoriť pri malom dieťati?
– Máté má rok a pol a prespí už takmer celú noc. Keď zaspí, prichádza „môj čas“, čas na tvorenie. Okolo desiatej večer idem do ateliéru, ktorý je len desať metrov od nášho bytu. Tam pracujem do druhej – tretej ráno. Dovtedy malého stráži manžel. Takto to riešim, lebo tvoriť pri dieťati nie je možné, pretože takáto práca si vyžaduje koncentráciu, a to sa dá len v pokoji. Okrem toho pracujem aj s takými látkami (napr. olejové farby, riedidlo...), čo by bolo preňho nebezpečné. Samozrejme, nemôžem si dovoliť, aby som pracovala každý večer v ateliéri, preto aj tá tvorivá časť ide veľmi pomaly. To je inak veľmi zaujímavá téma aj pre mňa, ako pre umelkyňu, ako skombinovať všetko tak, aby to fungovalo. Bolo potrebné si určiť priority, a tie sú jasné: prvé je dieťa a rodina, a potom kariéra.
Otvorilo ti materstvo nové dvere?
– Áno. Našla som nielen nové tematiky, nové perspektívy, ale stala som aj citlivejšou v určitých témach, hlavne keď ide o deti. Napríklad moja posledná práca reaguje na jednu firmu, ktorá sa zaoberá spracovaním pneumatík. Spôsobujú znečistenie vzduchu, čo pocítili aj žijúci na blízku. Hlavne mali strach o svoje deti, čo úplne viem pochopiť. Ani mne by to nebolo jedno, a tak som sa rozhodla vytvoriť prácu na túto tému, ktorá bola aj nedávno vystavená v Štúrove. Na povrchu červených balónov môžeme pozorovať tváre detí, ktoré bývajú v bezprostrednej blízkosti podniku. Objavia sa tam tváre detí, ktorých rodičia podpísali petíciu proti znečisťovaniu životného prostredia. Cieľom tejto inštalácie je poukázať na ľudský faktor v procese znečisťovania svojho obydlia.
Vytvorila si dokonca sériu prác s názvom Materstvo. Na čo si v nej chcela poukázať?
– Prvou témou je Materstvo – Gravidita: Grafiky sú spravené z ultrazvukových snímok, tlačené na zrkadlo. Zobrazujú fázy tehotenstva až po pôrod.
(1. trimester, 2. trimester, 3. trimester, narodenie.) Zrkadlenie pohybu vonkajšieho sveta interpretuje existenciu a život, kým divák v súmernom obraze môže interpretovať vedomie. Práca hovorí o vznešenosti počatia, vývinu plodu a pôrodu.
V dnešnej spoločnosti sa stalo trendom prehnane dokumentovať ešte nenarodené dieťa, ako aj celý proces pôrodu. Reaguješ na to v druhej časti série Materstvo...
– Prácu s názvom Post siparium (z lat.: V zákulisí) tvoria štyri natiahnuté látkové plienky, na ktorých sú formou grafickej tlače vyobrazené rôzne prostriedky na zachytenie fotografií a videí. Túto textíliu prekrýva ďalšia vrstva plienky, formovaná do tvaru ženského pohlavia a tvorí funkciu divadelnej opony, ktorá nám umožňuje náhľad do „zákulisia“.
V tretej inštalácii s názvom Toxikóza využívaš dojčenské fľaše. Čo nimi vyjadruješ?
– Tento prvok reprezentuje zodpovednosť materstva. Prvá nádoba obsahuje materské mlieko, ktoré predstavuje čistotu a starostlivosť. Intenzita čiernej farby symbolizuje mieru znečistenia mlieka nezodpovedným správaním matky, ktorého príklady (fajčenie, užívanie alkoholu a návykových látok) sú zoradené v uzáveroch fliaš podľa toxicity.
Za sériu Gravidita – linorez si dokonca dostala na II. medzinárodnej hatvanskej grafickej súťaži v Maďarsku ocenenie. Čo plánuješ najbližšie?
– Aktuálne vystavujem svoje práce aj v Panoráme súčasného umenia – KOMP. Ide o spoluprácu maďarských a slovenských umelcov žijúcich na Slovensku a v Maďarsku. Vystavujem tam svoju sériu Gravidita.