Inzercia
Autorka blogu o bezodpadovom spôsobe života Petra Slezáková je zanietenou propagátorkou konceptu, ktorý je čoraz väčšmi skloňovaný aj na Slovensku. Porozprávala nám napríklad o tom, ako dokáže koncept zero waste zjednodušiť človeku život a o týchto témach bude začiatkom novembra hovoriť aj na konferencii Umenie byť ženou v Košiciach.

Čo bolo podnetom na založenie vášho blogu o bezodpadovom prístupe k životu?

– Bola som priemerne informovaná žena, ktorá sa síce snažila zdravo žiť, jedinou mierkou bolo zdravie mojej rodiny. Zdravím planéty som sa nijak špeciálne nezaoberala. Áno, recyklovala som papier, plasty a sklo. A myslela som si, že to stačí. Jedného dňa som natrafila na krátky dokumentárny film z dielne Story of Stuff, ktorý hovorí o súčasných problémoch konzumnej spoločnosti a jej environmentálnom dopade tak polopatisticky, až ma tak trošku vydesil. Začala som si k téme redukcie odpadov hľadať viac informácií, a vtedy som narazila na pojem Zero Waste. Pochopila som, že recyklovanie jednoducho nestačí a musím urobiť všetko pre to, aby som zredukovala svoj odpad. V tom čase však neexistoval slovenský blog, ktorý by mi poradil, ako na to v našich podmienkach. A tak som sa rozhodla písať o svojej ceste, aby som ostatným ľuďom uľahčila ich prechod na bezodpadový život.

Ako sa vám darí držať konceptu zero waste?

– Keď sa s touto cestou naplno stotožníte, tak sa jednoducho držíte svojich vnútorných hodnôt a snažíte sa svoje každodenné rozhodnutia robiť v súlade s nimi. Môže to znieť neuveriteľne, ale môj život sa vďaka zero waste značne zjednodušil. Mám jasno v tom, čo potrebujem, a čo nie. To znamená, že veľmi málo nakupujem, a teda šetrím kopu času a peňazí. A samozrejme sa to odzrkadľuje aj na mojom smetnom koši. Môj zmesový komunálny odpad za tri mesiace sa zmestí do pohára od horčice. Ale stále sa mám v čom zlepšovať. Cesta k trvalej udržateľnosti je v podstate nekonečná. Celý život môžeme znižovať svoju uhlíkovú stopu a snažiť sa o čo najmenší dopad na životné prostredie, nulový však nikdy nebude.

Tvrdíte, že so zero waste je potrebné začať zo dňa na deň. Prečo recyklovanie nestačí? Ako si to bežný človek má predstaviť?

– Triedenie odpadu je iba prvým krokom na ceste k zodpovednosti. Keď už sme odpad vytvorili, tak ho treba jednoznačne správne vytriediť, aby mohol byť zrecyklovaný. Recyklácia je však veľmi problémový proces. Nemáme dokonalé technológie a niektoré materiály nevieme recyklovať vôbec. A niektoré len obmedzene. Papier sa dá zrecyklovať maximálne 8-krát a plast sa väčšinou recykluje iba raz. Vyrábajú sa z neho napríklad plastové vlákna do kobercov alebo športového oblečenia. A tieto výrobky sú kombináciou rôznych materiálov, takže potom ich už nedokážeme recyklovať. Skončia na skládke, alebo v spaľovni. Podľa mňa je preto dôležité nevytvárať zbytočný odpad a neplytvať našimi obmedzenými prírodnými zdrojmi na výrobu zbytočných vecí. A s tým môžeme začať hneď dnes. Netreba k tomu žiadnu špeciálnu výbavu, iba zmeniť myslenie. Hneď dnes môžeme odmietnuť igelitku v obchode, slamku v bare, či reklamný leták. A hneď dnes sa môžeme rozhodnúť, že nepotrebujeme piate rifle v našom šatníku.

Do akej miery sa podľa vás Slováci zaujímajú o ekologické témy?

– Mám pocit, že uplynulý rok bol aj pre Slovensko prelomový. Téma redukcie odpadu a ochrany životného prostredia sa čoraz viac dostávala aj do médií. Stáva sa z toho taký trend. Veľký záujem o prednášky má nielen verejnosť, ale aj školy a veľké firmy, ktoré sa snažia svojich zamestnancov motivovať k zodpovednejšiemu životu.

Organizujete prednášky a workshopy o zero waste. Aký majú ohlas, kto sú ľudia, ktorí ich navštevujú?

– Na verejné prednášky chodia hlavne tridsiatnici a štyridsiatnici. Majú už vlastné zabehnuté domácnosti aj s deťmi a vidia koľko odpadu produkujú. A tak akosi cítia, že by to mohlo byť aj inak a že chcú túto planétu odovzdať svojim deťom v lepšom stave, než je teraz. Veľmi ma teší aj veľký záujem škôl. Prednášam najmä na druhom stupni základných škôl a na stredných školách. Práve mladú generáciu treba viesť k týmto témam, aby ochrana životného prostredia a zodpovedná spotreba boli pre nich v dospelosti úplne prirodzené.

Je vôbec v globálnych podmienkach možné, aby sa docielila menšia produkcia? Popiera to predsa princípy kapitalistických výrobných vzťahov.

– Podľa mňa základom dnešného kapitalizmu je, že firmy idú tam, kde je zisk. Nič iné väčšinu z nich nezaujíma. Vyrábajú v duchu politiky plánovaného zastarávania a my kupujeme ich lacné výrobky, ktoré sa po záručnej lehote neopraviteľne pokazia, a tak si musíme kúpiť zase nové. Vzniká nadprodukcia a zbytočný odpad. Sú však firmy, ktoré sa to rozhodli robiť inak. Snažia sa vyrábať produkty, ktoré dlho vydržia, sú ľahko a lacno opraviteľné a na konci života ľahko recyklovateľné. Nevzniká tak odpad, ale materiál ostáva ako zdroj pre ďalšiu výrobu. A mnohé firmy prešli od výroby k poskytovaniu služieb. Môžete si napríklad od nich prenajať umývačku riadu, za ktorú platíte mesačný paušál, alebo podľa počtu umytí. Čiže umývačka ostáva vlastníctvom firmy, a preto je v jej záujme, aby bezchybne fungovala čo najdlhšie. Takže podľa mňa zodpovedná výroba a zodpovedná spotreba sa nebijú s princípmi kapitalizmu. Musíme sa len začať pozerať na ekonomiku inými očami. Ide len o presun kapacít do iných sfér. Veď to isté sa stalo, keď parný stroj nahradil ťažkú prácu ľudí a zvierat. Svet sa proste neustále vyvíja a práve teraz sme na rázcestí.

Akú silu má podľa vás individuálna snaha, hoci aj na úrovni hnutia, alebo naozaj veľkého počtu ľudí, keby sa do konceptu zero waste zapojili? Stále sa bavíme tak trochu možno o kvapkách v mori – o vrecúškach v obchode, plastových slamkách a plastových obaloch pre domácnosť (ak by sme to pritiahli za vlasy). Čo ale odpad z výroby? Predsa len je asi v inom objeme.

– Samozrejme, že oproti odpadu vo výrobe je individuálny komunálny odpad kvapkou v mori. Ale je na čase, aby sme neukazovali prstom na iných a všetci prevzali zodpovednosť v prvom rade za seba. Keď začneme meniť svoje spotrebiteľské návyky a jasne ukážeme, že máme záujem o zodpovedne vyrobené produkty, tak sa firmy začnú prispôsobovať. Chcú predsa dosiahnuť zisk, tak musia svoju ponuku prispôsobiť dopytu. Je to základný princíp neviditeľnej ruky trhu. Zároveň každý z nás sa môže angažovať aj na vyššej úrovni. Nebojme sa o týchto témach diskutovať s politikmi a rôznymi organizáciami. Všetky veľké zmeny prišli vždy zdola. Už teraz sú na úrovni EÚ snahy o zákaz používania niektorých jednorazových plastov, o výrazné zníženie nerecyklovateľných obalov na výrobkoch, o prinútenie výrobcov k vyššej opraviteľnosti ich produktov a podobne.

Podľa štatistík na vašom blogu predstavuje komunálny odpad na Slovensku objem asi 1,8 milióna ton ročne, čo vychádza zhruba 348 kg na obyvateľa. Aj keď sa odpad obyvateľov podarí zredukovať, stále zostáva vyše 7 miliónov ton odpadu, z celkovo vyprodukovaných 9 miliónov ton odpadu na Slovensku každý rok. Existuje nejaká iniciatíva, ktorá by sa snažila vyvíjať tlak na výrobu v podnikoch?

– Aj na Slovensku sú firmy, ktoré sa dobrovoľne rozhodli ísť cestou zero waste vo svojej výrobe. Ide napríklad aj o niektoré veľké automobilky. Isto si to vyžaduje nemalé investície, keďže musia prešliapať úplne novú cestu. V nastavení nových procesov im pomáhajú aj neziskové organizácie, ktoré už majú skúsenosti v tejto oblasti. Zatiaľ je to však výrazne na dobrovoľnej báze. No ako som spomínala, v EÚ sa už chystajú zmeny a Slovensko bude musieť skôr či neskôr tieto zmeny zapracovať aj do svojich zákonov. A potom budú výrobcovia jednoducho viazaní zákonom robiť veci inak. Štát tiež plánuje lokálne zmeny v odpadovom hospodárstve. Ukladanie odpadu na skládky by malo výrazne zdražieť, aby boli aj firmy ekonomicky motivované hľadať cesty redukcie odpadu a iné alternatívy jeho zhodnotenia a využitia.
 

Vydané 15.10.2018 o 09:30
Diskusia je len pre prihlásených
0 komentárov
    Prihlásenie
    Na túto akciu sa musíte prihlásiť!
    Registrácia
    Zabudli ste heslo ?
    Do nasledujúceho formulára vyplňte e-mailovú adresu, ktorú ste použili pri registrácii. Inštrukcie o tom, ako obnoviť heslo, vám zašleme e-mailom.

    Zaregistrujte sa

    Objavte všetky dôležité informácie, novinky a dobré rady
    z oblasti rodičovstva v tej správnej sieti.
    Kliknite na kategóriu, ktorá vás najlepšie vystihuje:

    Môžete sa zaregistrovať aj bez zaradenia do kategórie tu.

    Plánujeme
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Pokúšame
    sa
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    tehotní
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    rodičia
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Registrácia pre firmy Nestagnujte na zadných stránkach vyhľadávačov, nenechávajte konkurencii svoje obchodné príležitosti. Na portáli DETI.SK Vás Vaša cieľová skupina skutočne nájde. Užívatelia portálu DETI.SK sú reálni klienti, ktorí hľadajú a kupujú všetko potrebné pre deti, rodinu a domácnosť.

    Vyplnením tohto formulára si vytvoríte prístupové konto. Po prihlásení môžete vložiť údaje o Vašej firme, ktoré na našom portáli zverejníme.
    Vaše meno a priezvisko nebude bez Vášho súhlasu zverejnené.
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať malé písmeno, veľké písmeno, aj číslicu.
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Odhlásenie

    Skutočne odhlásiť?

    Áno Nie
    Neodchádzajte,
    vyhrajte!
    paska
    Súťažte s DETI.SK o prísady na varenie a pečenie od Dr. Oetker