Mnohé ženy počas gravidity pociťujú priam neuveriteľnú dávku energie a vnútornú spokojnosť. Endorfíny sa začnú vyplavovať a zalejú celé telo nadšením, blaženosťou a radosťou. Hormóny v ženskom tele dokážu byť naozaj vynikajúcimi pomocníkmi, ak fungujú správne v priebehu trištvrte roka, kedy sú ženy vystavené zmenám fyzickým aj psychickým. Napriek tomu to počas gravidity so svojou výkonnosťou nepreháňajte. Drieť ako mulica sa väčšinou nevypláca. Ako sa zvykne hovoriť: „ od roboty aj kone dochnú.“

To, ako dlho zostanete výkonná v tehotenstve, záleží hlavne od toho, ako ste na tom fyzicky aj psychicky. Vynosiť novú bytosť, živiť ju aj seba deväť mesiacov dá poriadne zabrať aj zdravej žene, nieto žene, ktorá má určité „predispozície“, rodinnú anamnézu či náročnejšie povolanie.

A, pochopiteľne, veľa závisí aj od zamestnávateľa a jeho ústretovosti a ochoty byť flexibilný voči celému priebehu tehotenstva zamestnankyne. Jedine, že by ste boli sama sebe šéfkou a neboli odkázaná na tolerantnosť nadriadeného.

Iste, všetko ovplyvniť nedokážete, ale svojmu stavu môžete výrazne pomôcť, keď si ustriehnete a naplánujete včas veci, ktoré by mali rešpektovať váš meniaci sa stav.

Pri prvom tehotenstve, so synom, som pracovala takmer do pôrodu. Moderovala som ešte tri dni pred, došila som vianočné obliečky na vankúše, výzdobu na stôl, pripravila rovno vianočný stromček. Naplnila som chladničku. Nič som nenechala na náhodu, keďže som vedela, že termín pôrodu je tesne pred Štedrým dňom.

Keď som čakala dcéru, v prvom trimestri som sa rozhodla, že sa už nechcem tlačiť v dvojizbovom byte so psom a dvoma malými deťmi, a tak som druhý trimester hľadala pre nás vhodnejšiu alternatívu bývania. Podarilo sa a v poslednom trimestri som stihla presťahovať celý byt do väčšieho, náš byt prenajať a ešte aj vymaľovať. Tesne pred pôrodom som vybaľovala kufre, skladala postieľku v nových priestoroch, vyriadila kuchyňu aj kúpeľňu a keď prišiel čas, išla som si ľahnúť do nemocnice. Aby pôrodník stihol aj svoju lyžovačku v rakúskych Alpách. Tak sme si opäť, aj po druhýkrát na Štedrý deň pripíjali všetci doma.

Veľmi dobre si uvedomujem, že nie  každá má to šťastie prežiť spokojné tehotenstvo a byť neustále plná energie. Samozrejme, nemusíte sa počas tehotenstva hrať zrovna na závodnú kobylku a úkolovať vášho žrebca alias budúceho otecka rôznymi zadaniami, ktoré je nevyhnutné stihnúť do príchodu bábätka. Tehotenstvo sa dá prežívať aj oveľa uvoľnenejším spôsobom. Hlavne nič netreba siliť a skôr sa viac tešiť. Spríjemňovať si toto čarovné obdobie ako najviac len môžete a situácia vám dovoľuje.

Vždy keď som sa cítila unavená, nepremáhala som sa a schrupla som si, hoci len na pár minút. Koľkokrát som nechala riad len tak v dreze po celom dni špinavý. Veď ma tam počká, nikam neutečie. V tom lepšom prípade ho odpratal manžel. Stará mama mi zvykla vravievať: „Drahá moja, ak chceš byť dlho pekná a svieža, musíš si dopriať veľa spánku. Žiadne kruhy pod očami!“

Ako si to teda zariadiť, ak chcete pracovať aj s bruškom čo najdlhšie a "nestrhať sa":

1. Požiadajte o skrátený pracovný úväzok z 8 na 6 hodín, prípadne pracujte menej dní v týždni

Čím bude bruško väčšie, tým budete potrebovať aj viac oddychovať, skôr ísť spať, či si popoludní zdriemnuť. Skrátený pracovný úväzok vám poskytne viac príležitostí zrelaxovať a telu dodať potrebné hodiny na dobitie energie. Pravidelné kontroly u gynekológa, neskôr pôrodníka, rôzne skríningové vyšetrenia si budú vyžadovať rovnako vašu časovú flexibilitu. Budete aj viac unavená, takže ak pracujete aj v noci, nočné služby by ste mali vypustiť ako prvé.

2. Doprajte si pravidelný pohyb na čerstvom vzduchu

Ak ste zvykli športovať hlavne vo fitness centrách, klimatizovaných priestoroch, v požehnanom stave by pre vás a vaše dieťatko bol lepší určite skôr čerstvý vzduch, najmä ak pracujete celý deň v uzavretej miestnosti. Prípadne sa poobzerajte po takých kurzoch, ktoré nebývajú príliš preplnené. Naučte sa správne a zhlboka dýchať, aby ste kyslík využili na maximum a dostali ho čo najviac do pľúc a mozgu. Aj takýmto spôsobom si predĺžite výkonnosť a energiu pre prácu.

3. Prezujte sa z lodičiek do tenisiek

Tehotným ženám zvyknú opúchať nohy a musia si ich vyzúvať či vykladať nad úroveň srdca. Prispôsobte sa novým potrebám tela. Dajte si pod pracovný stôl stolček, stoličku alebo fit loptu a vykladajte si nohy tak často, ako to potrebujete. Doprajte si častejšie prestávky, choďte sa poprechádzať, pokojne si ľahnite na chrbát, ponaťahujte svaly. Hlavne neseďte či nestojte osem hodín vkuse v jednej polohe. Doneste si do práce papuče namiesto opätkov, aby vaše nohy, aj vy s nimi, trpeli čo najmenej. 

4. Fľašu s vodou majte neustále po ruke

Dopĺňať si tekutiny počas dňa je v gravidite nevyhnutnosťou. Majte fľašu s vodou stále po ruke. V aute, v taške, na pracovnom stole. Hlavne sa nesnažte všetko vypiť naraz. Zaťažíte zbytočne obličky, popíjajte vodu po dúškoch. Pridajte si do nej koliesko z citróna pre osvieženie, mätu, uhorku. Zalejte si zázvor, či namixujte smoothies, ktoré nielen zaženie smäd, ale aj vynikajúco zasýti.

5. Dopujte sa železom a proteínmi

Tehotná potrebuje mať stále „plné bruško“. Návaly hladu prichádzajú nečakane a vždy v tú najnevhodnejšiu chvíľu, takže sa oplatí nosiť so sebou malú drobnosť, ktorá rýchlo zasýti. Jedlá bohaté na železo a proteíny povzbudia vaše telo v čase keď vás prepadne silná únava. Prekonať malátnosť vám pomôže konzumácia červeného mäsa, morské ryby, hydina, čerstvá listová zelenina, vláknina, fazuľa, cereálie.

6. Nehanbite sa prijať pomoc a využívať upratovacie či donáškové služby

Nemusíte všetko robiť sama. Šetrite si energiu na seba a správny vývoj nového človiečika vo vašom tele. Zvyknite si na využívanie pomoci druhých čím skôr. Oceníte to hlavne po narodení bábätka, ktoré si vyžiada celú vašu pozornosť. Ak nemáte inú možnosť, začnite nakupovať aj potraviny cez internet, dnes to už vôbec nie je komplikované. Na upratovanie využite platenú pomoc.

A najmä vôbec sa za to nehanbite a nič si nevyčítajte!

Vydané 6.2.2018 o 07:30
Zdroj: Https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/in-depth/pregnancy/art-20047441: Working during pregnancy: Do's and don'ts. Www.mayoclinic.org [online]. [cit. 2017-11-27]. Dostupné z: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/in-depth/pregnancy/art-20047441
Diskusia je len pre prihlásených
0 komentárov
    Prihlásenie
    Na túto akciu sa musíte prihlásiť!
    Registrácia
    Zabudli ste heslo ?
    Do nasledujúceho formulára vyplňte e-mailovú adresu, ktorú ste použili pri registrácii. Inštrukcie o tom, ako obnoviť heslo, vám zašleme e-mailom.

    Zaregistrujte sa

    Objavte všetky dôležité informácie, novinky a dobré rady
    z oblasti rodičovstva v tej správnej sieti.
    Kliknite na kategóriu, ktorá vás najlepšie vystihuje:

    Môžete sa zaregistrovať aj bez zaradenia do kategórie tu.

    Plánujeme
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Pokúšame
    sa
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    tehotní
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    rodičia
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Registrácia pre firmy Nestagnujte na zadných stránkach vyhľadávačov, nenechávajte konkurencii svoje obchodné príležitosti. Na portáli DETI.SK Vás Vaša cieľová skupina skutočne nájde. Užívatelia portálu DETI.SK sú reálni klienti, ktorí hľadajú a kupujú všetko potrebné pre deti, rodinu a domácnosť.

    Vyplnením tohto formulára si vytvoríte prístupové konto. Po prihlásení môžete vložiť údaje o Vašej firme, ktoré na našom portáli zverejníme.
    Vaše meno a priezvisko nebude bez Vášho súhlasu zverejnené.
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať malé písmeno, veľké písmeno, aj číslicu.
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Odhlásenie

    Skutočne odhlásiť?

    Áno Nie
    Neodchádzajte,
    vyhrajte!
    paska
    Vyhrajte ručný naparovač Philips