Tehotenstvo má desiatky vrstiev. Od čisto medicínskej, cez vzťahovú, romantickú, až po výsostne praktickú. Vždy je to však príbeh ženy, ktorá na svet privádza život a stáva sa mamou. Dnes sa pokúsime venovať otázkam medicínskym, konkrétne chrbtici a kĺbom, ktoré počas tehotenstva dostávajú poriadne zabrať.

Jedno telo, jedna duša

Spojenie – jedno telo, jedna duša – celkom presne vystihuje onen „iný“ stav šťastnej ženy. Plod sa stáva jej súčasťou a bez jej vlastného života by nikdy nebol. Pravdaže, tento romantický opar, často až posvätná bázeň spojená s tehotnou ženou, nadobúda vo všednej realite trochu odlišné kontúry. Hormóny spoľahlivo menia budúcu maminu v každom smere. A tak spolu s radostným a jedinečným očakávaním prichádza aj balíček, často balík, najrôznejších problémov. Napríklad taká chrbtica alebo kĺby.

Niečo za niečo

Isteže, možno to teraz vyznie prvoplánovo, ale porodiť dieťa znamená aj veľa obetovať. Bruško niekedy rastie až do neba, svaly panvy a brucha ochabnú, uvoľňuje sa väzivo kĺbov, chrbtica tiež nie je to, čo bývala. Všetko toto ale ku gravidite patrí a žena s tým rozumne počíta. I tak si treba položiť otázku, čo s tým? Každý príslušný odborník potvrdí, že chrbticu a kĺby nesmieme zanedbávať, a nielen počas oných zázračných deviatich mesiacov.

Pohyb je život

V tomto smere platilo a platiť bude, že pohyb je nenahraditeľný. Už je síce ako kolovrátok, ale zdá sa, že ľudia sú celkom radi hluchí. Komplexný a primeraný pohyb, ktorý zároveň rešpektuje individuálne potreby a možnosti, predsa robí s telom zázraky. Tehotenské cvičenia, prechádzky, plávanie, joga. Každá podobná aktivita má pre kĺby a chrbticu budúcej matky cenu zlata. Vôbec nebude na škodu, ak sa na vybraných formách cvičenia zúčastní aj budúci otec. Nielenže sa touto cestou upevňuje vzťah, ale telesný pohyb prospieva obom stranám.

Možno to bude mať nádych nostalgie, ale nezabúdajme, že naše babičky či prababičky fungovali takmer do dňa pôrodu veľmi často naplno. Platí pravidlo, že svalstvo nemá byť jednostranne zaťažované, takže hýbať sa v troch dimenziách je pre tehotnú ženu úplnou nevyhnutnosťou. Z povedaného však plynie aj logická potreba náležitého relaxu a telesného pokoja. Spánok na boku je pre tehotnú ženu priam ideálny. Navyše, nemajme toho priveľa pod hlavou a spávajme radšej na tvrdšom. Vypláca sa...

A čo tanier?

Z pohľadu zdravých a odolných kĺbov a chrbtice musí byť na prvom mieste nenahraditeľný vápnik. Tento prvok predstavuje základný stavebný kameň pre naše kosti alebo správnu činnosť krvného obehu. Bez jeho dostatočného a pravidelného prísunu môže byť v ohrození aj kostra plodu, takže vápnik nesmie a nemôže v tehotenstve chýbať.

Navyše nám stabilizuje aj krvný tlak, čo je prevenciou proti kŕčom nôh, ktoré budúce mamičky neraz trápia. Mlieko, mliečne výrobky, ovocie, zelenina, ryby, sója, orechy, strukoviny. Tanier tehotnej ženy by ich mal byť plný. Lekári a špecialisti na výživu odporúčajú, aby sa denná dávka vápnika pohybovala v rozpätí od 1 000 do 1 500 miligramov.

A ešte niečo. Pokiaľ ide o správne fungovanie chrbtice a kĺbov, žena by nemala brať okrídlenú vetu – jesť za dvoch – doslovne. Isteže, prísun potravy a tekutín sa adekvátne zvyšuje, no mal by ostať v norme zdravého, vyváženého a výživovo pestrého jedálnička. Argument, že „tomu malému strašne chutí“, má svoje nepochybné čaro, ale hmotnosť maminy by mala v ideálnom prípade vzrásť o desať až dvanásť kilogramov.

Vedieť v tom chodiť

Pamätám si slová starého otca, ktorý nám ako chalaniskám hovorieval, že „vojak bez poriadnych bagančí môže ísť tak handry fajčiť“... Sorry za spomienku, no kvalitná obuv je a bude jedenástym prikázaním pre všetky zdravé nohy. Pre tehotnú ženu však ide o prikázanie z tých vrchnejších priečok. Platí: žiadna úzka špička, skôr oblá a dostatočne voľná. Ak bude obuv privysoká, chrbtica sa dennodenne vydá na svoju krížovú cestu. Optimálna výška topánok by pritom nemala presiahnuť päť centimetrov. No a počas tehotenstva treba obuv voliť podľa konkrétnych situácií a vhodne ju striedať.

Pôrodom nič nekončí

Aj keď sme už šťastnou mamou a voňavý balíček nám leží na rukách, starostlivosť o kĺby a chrbticu by sa skončiť nemala. Na to, aby sa najmä chrbtica ustálila vo svojej pôvodnej polohe, musíme jej aktívne pomôcť. A do podobných cvičení sa musia zapojiť i všetky príslušné svaly, ktoré sa počas tehotenstva „narobili“ v miere vrchovatej. Ide najmä o panvové a brušné svalstvo, čo zrejme každá žena cíti a vie veľmi dobre. Porada s lekárom či fyzioterapeutom by však mala mať prioritu. Druhy a intenzita realizovaných cvičení sú totiž pre zmysluplný výsledok celkom zásadné.

Vydané 20.2.2019 o 16:00
Diskusia je len pre prihlásených
0 komentárov
    Prihlásenie
    Na túto akciu sa musíte prihlásiť!
    Registrácia
    Zabudli ste heslo ?
    Do nasledujúceho formulára vyplňte e-mailovú adresu, ktorú ste použili pri registrácii. Inštrukcie o tom, ako obnoviť heslo, vám zašleme e-mailom.

    Zaregistrujte sa

    Objavte všetky dôležité informácie, novinky a dobré rady
    z oblasti rodičovstva v tej správnej sieti.
    Kliknite na kategóriu, ktorá vás najlepšie vystihuje:

    Môžete sa zaregistrovať aj bez zaradenia do kategórie tu.

    Plánujeme
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Pokúšame
    sa
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    tehotní
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    rodičia
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Registrácia pre firmy Nestagnujte na zadných stránkach vyhľadávačov, nenechávajte konkurencii svoje obchodné príležitosti. Na portáli DETI.SK Vás Vaša cieľová skupina skutočne nájde. Užívatelia portálu DETI.SK sú reálni klienti, ktorí hľadajú a kupujú všetko potrebné pre deti, rodinu a domácnosť.

    Vyplnením tohto formulára si vytvoríte prístupové konto. Po prihlásení môžete vložiť údaje o Vašej firme, ktoré na našom portáli zverejníme.
    Vaše meno a priezvisko nebude bez Vášho súhlasu zverejnené.
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať malé písmeno, veľké písmeno, aj číslicu.
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Odhlásenie

    Skutočne odhlásiť?

    Áno Nie