Prespíme tretinu života, no počas tehotenstva to platí s veľkou rezervou. Rastúce bruško, hormóny a nervy na pochode, častá únava, rozbité dni a noci. Pamätám si moju ženu, ktorá za noc prepochodovala celý byt a v posteli častejšie sedela. Jestvujú však dobré rady skúsených, ktoré sa v čase „očakávania“ môžu hodiť.

Nič nie je na svojom mieste

Bez zbytku a natrvalo platí, že tehotenstvo je skutočne druhým stavom. A tak nič nie je, ani nemôže byť na svojom mieste. Spánok budúcej maminy potom netvorí výnimku. Niežeby to po narodení potomka bolo so spaním lepšie, ale to si necháme na inokedy. Ľudské telo predstavuje nádherne zložitý mechanizmus, ktorý ale môžeme celkom dobre ovládať, pravda, ak vieme, ako na to.

Taniere a poháre

Význam správnej životosprávy pre tehotné ženy asi netreba nijako hlbšie rozoberať. Samozrejme, že skladba jedálnička a pitný režim majú priamy a zásadný vplyv aj na kvalitu spánku. To, že na stôl v tomto čase nepatrí žiadny alkohol, a často ani káva, ostáva akousi nepísanou normou.

Na druhej strane treba pripomenúť, že káva alebo čaj sú životabudiče. Ak im žena počas dňa nevie odolať, spánok si v istom zmysle vedome upiera. Tiež platí, že večerný tanier by nemal prekypovať kalóriami. V opačnom prípade sa žene žalúdok nekompromisne pripomenie. Trochu inak, či skôr celkom opačne, to funguje pri pitnom režime. Cez deň si treba dopriať, ale pred spaním už telo netreba príliš „zavlažovať“.

Pohyb znamená spánok

Nie, tá veta má zmysel. Primerané a správne vykonávané cvičenia sú balzamom pre telo aj pre dušu, a to nielen počas tehotenstva. Prísun čerstvého vzduchu, nevyhnutné okysličovanie krvi, obmedzenie kŕčov v nohách, pohoda spotenej pokožky po vlažnej sprche. To sú benefity, ktoré organizmus budúcej maminy oceňuje v každom smere. Ale pozor! Ak sa už týmto múdrym a odporúčaným krokom premyslene venujeme, snažme sa ich realizovať predpoludním. Endorfíny a hormóny vyplavené do krvi počas popoludnia alebo večerným cvičením, nebývajú tou správnou cestou k pokojnému a osviežujúcemu spánku.

Disciplína musí byť

Ako vravieval dobrý vojak Švejk blahej pamäti: „Disciplína musí být, kluci pitomí, jinak by vojáci lezli po stromech...“ A keďže žena nie je vojak a tehotné po stromoch zásadne nelozia, hovorme len o tej spomínanej disciplíne. Počas deviatich mesiacov sa totiž systém, poriadok a disciplína môžu každej rozumnej žene obzvlášť hodiť.

S prichádzajúcim večerom sa napríklad vypláca dodržiavanie pevných rituálov a časových postupností. Takýto „kyvadlový“ rytmus činností a pohybov dokáže telo naladiť na očakávaný a hlavne vytúžený spánok. Ich obsah a forma sú síce plne v kompetencii budúcej matky, no vôbec neškodí pribrať do partie aj partnera. Napríklad taká jemná, zamilovaná masáž nôh, alebo spoločný pohár teplého mlieka, majú pre telo ženy silu spoľahlivo uspávajúceho medikamentu.

Ľudský airbag

Iste, nie je to ľahké, ale skúsme sa počas dňa sústrediť na príjemné a kladné veci, či stránky nášho tehotenstva. Nepripúšťajme si neodôvodnenú nervozitu, stres a napätie viac, ako je únosné. Vypláca sa vyhľadať dajaký flexibilný, najlepšie „ľudský airbag“ proti stresu. Môže mať pritom iks podôb a foriem. Od návštevy dobrej kamarátky, po uvoľnený telefonát s mamou, alebo krátky obed s partnerom.

Neraz sa napätie a kalné myšlienky podarí odbúravať aj počas pokojnej vychádzky v parku, či spontánnym rozhovorom s inou maminou, či ženou. Ľudský hlas a rozhovor sú skutočne dokonalým spôsobom, ako si vyčistiť hlavu, preladiť a nasmerovať svoj záujem iným smerom. Nepokúšajme sa v sebe stres a úzkosť dusiť! Vynoria sa totiž pred nami práve v okamihu, keď zavrieme oči a rozhodneme sa konečne zaspať.

Alchýmia a choreografia spánku

Pamätajme, že telo tehotnej ženy sa nemôže spoliehať len na nočný spánok. Ak počas dňa organizmus pocíti návaly únavy a dá nám jasné signály, nebráňme sa a skúsme si pospať. Pokojné miesto, kde strávime pár desiatok minút, je dokladom, že alchýmia spánku funguje dokonale, ak jej doprajeme kúsok času. Koniec koncov, podľa nedávno zverejnených štúdií by sa mal zdravotný „šlofík“ stať normálnou súčasťou denného rytmu každého z nás.

K zdravému a osviežujúcemu spánku však patrí aj posteľ, prikrývka a vankúš. Pokiaľ ide o matrac, odporúča sa skôr tvrdší a prikrývka ľahšia, najmä taká, ktorá dobre dýcha. No a nájsť si tú správnu polohu s rastúcim bruškom nie je práve jednoduchou choreografiou. Niekoľko vankúšov však môže tento „balet“ uľahčiť a spríjemniť. Výhodné je uloženie vankúša pod koleno a pod bruško. Počas prvého trimestra by sa mala žena snažiť zaspávať na ľavej strane tela. V tejto polohe lepšie funguje nielen krvný kolobeh, ale aj obličky.

Vydané 21.1.2019 o 13:35
Diskusia je len pre prihlásených
0 komentárov
    Prihlásenie
    Na túto akciu sa musíte prihlásiť!
    Registrácia
    Zabudli ste heslo ?
    Do nasledujúceho formulára vyplňte e-mailovú adresu, ktorú ste použili pri registrácii. Inštrukcie o tom, ako obnoviť heslo, vám zašleme e-mailom.

    Zaregistrujte sa

    Objavte všetky dôležité informácie, novinky a dobré rady
    z oblasti rodičovstva v tej správnej sieti.
    Kliknite na kategóriu, ktorá vás najlepšie vystihuje:

    Môžete sa zaregistrovať aj bez zaradenia do kategórie tu.

    Plánujeme
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Pokúšame
    sa
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    tehotní
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    rodičia
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Registrácia pre firmy Nestagnujte na zadných stránkach vyhľadávačov, nenechávajte konkurencii svoje obchodné príležitosti. Na portáli DETI.SK Vás Vaša cieľová skupina skutočne nájde. Užívatelia portálu DETI.SK sú reálni klienti, ktorí hľadajú a kupujú všetko potrebné pre deti, rodinu a domácnosť.

    Vyplnením tohto formulára si vytvoríte prístupové konto. Po prihlásení môžete vložiť údaje o Vašej firme, ktoré na našom portáli zverejníme.
    Vaše meno a priezvisko nebude bez Vášho súhlasu zverejnené.
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať malé písmeno, veľké písmeno, aj číslicu.
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Odhlásenie

    Skutočne odhlásiť?

    Áno Nie
    Neodchádzajte,
    vyhrajte!
    paska
    Súťaž o detskú zmrzlináreň do piesku