Jazyk si vie pomôcť takmer zakaždým, a preto tehotenstvo označujeme aj ako „druhý stav“, čo vystihuje jeho podstatu. Premenou prechádza nielen telo ženy, ale tiež jedálniček. Heslom dňa ostáva zdravie, vyváženosť a primeranosť. A ako sú na tom multivitamíny? Majú tu svoje miesto, alebo vojdú len s priepustkou?

Jesť za dvoch

Tá svetoznáma veta sa dá „preložiť“ aj inak, keďže sa všeobecne vníma ako väzba na tehotenský apetít, priberanie váhy alebo zmeny v každodennom menu tehotnej ženy. Jesť za dvoch nesie totiž v sebe aj signál, že strava a jej zloženie sú základom pre zdravie matky a dieťaťa. Takže je celkom pochopiteľné, keď v spojení s touto kľúčovou myšlienkou zaznie legitímna otázka, či môžeme multivitamíny zaradiť do tejto oblasti a vnímať ich ako zdroj vitamínov.

Z pohľadu medicíny je pre tehotnú ženu dôležité, aby sa denne dostávala predovšetkým k čerstvým zdrojom minerálnych látok, vitamínov, vlákniny či iných zložiek zdravej stravy. Ak sa však situácia vyvinie v tomto smere nepredvídane, dajú sa zvažovať aj potravinové alebo multivitamínové doplnky, ktoré by však nemali prekročiť primeranú dennú dávku.

Platí pravidlo, že počas tehotenstva sa akékoľvek laické ordinácie liekov, či podporných látok zásadne neodporúčajú. Nielenže hrozia nečakané interakcie, ale chemické náhrady ostanú vždy chemickými náhradami. Samozrejme, že všetko má byť výlučne v kompetencii lekára. Dobrým príkladom býva príjem železa, zinku, či kyseliny listovej, známej taktiež ako folát, či skôr vitamín B 9. Tieto prvky sa v bežnom menu dajú primeraným spôsobom dopĺňať len dosť ťažko, a tak ich lekári predpisujú.

Zelená zelenými

Generálne sa dá konštatovať, že ani tie „naj“ multivitamínové doplnky nedokážu v žiadnom prípade nahradiť plnohodnotný, čerstvý a vyvážený jedálniček, ktorý tehotná žena jednoznačne potrebuje. Nehovoriac o tom, že minerály, vitamíny alebo stopové prvky obsiahnuté v strave telo príjme a vstrebá oveľa rýchlejšie, komplexnejšie a bez zbytočnej námahy. Syntetická náhrada tak ostáva akýmsi „riešením z nutnosti“. Pravda, sú skupiny žien, ktoré sú v istom smere odkázané práve na tento zdroj. Môže ísť o ženy s chronickými ochoreniami, alergičky, ktoré majú problém prijímať niektoré potraviny, alebo silné fajčiarky.

Človiečik potrebuje všetučko-všetko

V tele mamy sa zdravé a vyvolené bunky postupne premenia na embryo až plod. A v každom jednom dni tých dlhých 40 týždňov, potrebuje malý človiečik dokonalý a neprestajný servis svojej maminy. Napríklad počas tejto náročnej, ale jedinečnej etapy života odovzdá organizmus ženy svojmu potomkovi až 100 gramov minerálov a dôležitých stopových prvkov. To je vskutku neuveriteľné množstvo, ak si ho – dajme tomu – predstavíme v porcelánovej miske. Ale to je stále len jedna časť tej zázračnej premeny.

Jedným z kľúčových minerálov býva železo, ktoré sa – v požadovanom objeme – získava z každodennej stravy dosť ťažko. A pritom ide o prvok, ktorého deficit stojí na začiatku chudokrvnosti. A prečo práve železo? V prvom rade, namáhaný krvný obeh ženy pracuje za dvoch. Navyše musí pre organizmus rastúceho dieťaťa „nazhromaždiť“ dostatok železa, ktoré bude potrebovať hneď v prvých týždňoch po narodení.

Vitamíny pre maminy

V kontexte spomenutých syntetických multivitamínov a ich užívania počas tehotenstva, vystupuje nevyhnutnosť prísunu prírodných vitamínov ešte naliehavejšie. Aj preto sa táto téma v komunite budúcich matiek preberá dnes a denne, čo napokon zodpovedá jej kľúčovému významu. Dieťa, rastúce v tele matky býva na ich prijímaní existenčne závislé.

Dajme tomu vitamín D, ktorý reguluje stavbu kostí u rastúceho plodu. Okrem slnka ho matka najlepšie získava z vajec, masla alebo rybieho tuku. Na druhej strane, nedostatok vitamínu C môže mať dopad na stúpajúce riziko preeklampsie, ktorá môže skomplikovať nielen priebeh tehotenstva, ale vie ohroziť aj obidva život. A čo vitamín A? Ak sa v organizme tehotnej ženy vyskytuje vo zvýšenom množstve, býva dieťa vystavené reálnym hrozbám vývojových porúch. Jeho denná dávka preto nemá prekročiť 1,1 miligramu, ergo aj so sladkým hráškom alebo lákavou mrkvou treba naozaj opatrne.

A pokiaľ ide o vápnik ako jeden zo zásadných minerálov pre vývoj a rast kostí, mala by budúca mamina denne skonzumovať jeden poctivý, nepresladený jogurt, päť dekagramov syra plus pohár plnotučného mlieka. Dieťa, ako aj seba, tak „zásobí“ potrebnou dávkou vápnika. Dôležité pritom je, aby prísun vápnika nepodcenila, či nebodaj nevynechala, a to napríklad pre nepríjemnú intoleranciu laktózy. Jeho absencia sa dá potom doplniť formou tabliet.

Vydané 17.3.2019 o 11:30
Diskusia je len pre prihlásených
0 komentárov
    Prihlásenie
    Na túto akciu sa musíte prihlásiť!
    Registrácia
    Zabudli ste heslo ?
    Do nasledujúceho formulára vyplňte e-mailovú adresu, ktorú ste použili pri registrácii. Inštrukcie o tom, ako obnoviť heslo, vám zašleme e-mailom.

    Zaregistrujte sa

    Objavte všetky dôležité informácie, novinky a dobré rady
    z oblasti rodičovstva v tej správnej sieti.
    Kliknite na kategóriu, ktorá vás najlepšie vystihuje:

    Môžete sa zaregistrovať aj bez zaradenia do kategórie tu.

    Plánujeme
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Pokúšame
    sa
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    tehotní
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Sme
    rodičia
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Zaregistrujte sa
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať 1 malé písmeno, 1 veľké písmeno a 1 číslicu
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Po prihlásení si môžete nastaviť, či sa vaše meno bude zobrazovať, alebo nie.
    Nick môže obsahovať písmená a-z, číslice 0-9, bodku a podtržník, dĺžka 6 - 15 znakov
    Registrácia pre firmy Nestagnujte na zadných stránkach vyhľadávačov, nenechávajte konkurencii svoje obchodné príležitosti. Na portáli DETI.SK Vás Vaša cieľová skupina skutočne nájde. Užívatelia portálu DETI.SK sú reálni klienti, ktorí hľadajú a kupujú všetko potrebné pre deti, rodinu a domácnosť.

    Vyplnením tohto formulára si vytvoríte prístupové konto. Po prihlásení môžete vložiť údaje o Vašej firme, ktoré na našom portáli zverejníme.
    Vaše meno a priezvisko nebude bez Vášho súhlasu zverejnené.
    Vaša e-mailová adresa nebude nikde zverejnená.
    Aspoň 8 znakov, musí obsahovať malé písmeno, veľké písmeno, aj číslicu.
    Napíšte to isté heslo ako v predošlom políčku
    Odhlásenie

    Skutočne odhlásiť?

    Áno Nie